PARTNERZY PORTALU partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu

Bezpieczna praca zdalna. Na to pracodawca musi zwrócić uwagę

Regulacji pracy zdalnej na próżno szukać w Kodeksie pracy pomimo, iż od lat zabiegają o to środowiska pracodawców. Firmy, aby usprawnić tę coraz powszechniejszą formę pracy powinny wprowadzić określone elementy, wśród nich m.in. regulamin pracy zdalnej, jasne zasady dotyczące kwestii technicznych czy kontrolę wykonywania obowiązków.

  • Autor:KDS
  • 13 cze 2020 8:00
Bezpieczna praca zdalna. Na to pracodawca musi zwrócić uwagę
Regulamin pracy zdalnej powinna opracować każda firma stosująca tę formę. (fot. Vinzent Weinbeer z Pixabay)
REKLAMA
  • W ostatnich tygodniach praca zdalna dla wielu z nas stała się codziennością.
  • Polskie prawo nie nadąża za zmianami zachodzącymi w realnym świecie, w efekcie mamy lukę prawną. 
  • Eksperci z BCC podpowiadają, na co zwrócić uwagę, by uniknąć wielu nieścisłości związanych z tą formą pracy.

W okresie pandemii praca zdalna stała się zjawiskiem, może nie powszechnym, ale dużo lepiej znanym wielu pracownikom. Jak wynika z najnowszych danych Głównego Urzędu Statystycznego w pierwszym kwartale 2020 roku do poziomu 6,4 proc. wzrósł odsetek osób, które wykonywały swoją pracę z domu. Rok wcześniej było to 4,8 proc. Przy czym o prawdziwym "wystrzale" tej formy aktywności zawodowej możemy mówić w dwóch ostatnich tygodniach marca. Wtedy wskaźnik poszybował w górę i wyniósł 14,2 proc.

Wśród tych osób aż 71,8 proc. wskazało sytuację związaną z koronawirusem jako bezpośredni powód pracy z domu. Co ciekawe, w ostatnich dwóch tygodniach kwartału pracę z domu częściej wykonywały kobiety (16,5 proc.). Odsetek mężczyzn wynosił 12,3 proc..

Praca zdalna a Kodeks pracy

Jednak, jak się okazuje, spora część tej grupy czynności zawodowe wykonywała w domu bez odpowiednich przepisów. Bowiem w polskim prawodawstwie nie istnieje pojęcie pracy zdalnej. Jest telepraca, ale z jej korzystaniem wiąże się szereg wymagań, jakie musi spełnić pracodawca i pracownik. Nie ma więc nic wspólnego ze zleceniem pracownikowi z dnia na dzień pracy z domu na służbowym (albo i nie) laptopie.

Czytaj więcej: Ogromny wpływ COVID-19 na rynek pracy. GUS podał najnowsze dane

- Regulacji pracy zdalnej na próżno szukać w Kodeksie pracy pomimo, iż od lat zabiegają o to środowiska pracodawców. Brak przepisów dotyczących homeoffice stał się szczególnie widoczny w okresie wybuchu epidemii COVID-19. Okazało się, iż z dnia na dzień, wielu pracodawców musi umożliwić pracownikom wykonywanie pracy w domu, czego wynikiem jest obawa przed pracą w skupiskach ludzi - mówi Marcin Frąckowiak, ekspert BCC ds. zbiorowego oraz indywidualnego prawa pracy z kancelarii Sadkowski i Wspólnicy.

Materiał chroniony prawem autorskim - zasady przedruków określa regulamin.
PODOBAŁO SIĘ? PODZIEL SIĘ NA FACEBOOKU

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Bezpieczna praca zdalna. Na to pracodawca musi zwrócić uwagę

Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

Redakcja poleca

  • PARTNER SERWISU partner portalu

Nie przegap żadnej nowości!

Subskrybuj newsletter PulsHR.pl Zamawiając newsletter akceptujsz Politykę prywatności portalu


REKLAMA

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.