Trwa rejestracja uczestników na nasz tegoroczny Europejski Kongres Gospodarczy. Zapraszamy! Udział możecie potwierdzić pod
tym linkiem.
- W połowie stycznia Sejm przyjął nowelizację Kodeksu pracy, która umożliwi pracodawcom wprowadzenia prewencyjnej kontroli trzeźwości pracowników. 30 stycznia nowelę podpisał prezydent Andrzej Duda.
- Teraz na stronie Rządowego Centrum Legislacji opublikowano projekt rozporządzenia dotyczącego niezbędnych zmian w dokumentacji pracowniczej, związanych z prewencyjnymi kontrolami trzeźwości w miejscu pracy.
- Po zmianach kadry będą miały więcej pracy, bowiem akta osobowe pracowników zostaną rozszerzone. Będą w nich przechowywane dokumenty dotyczące kontroli przeprowadzonej na nowych zasadach.
Projekt rozporządzenia ma za zadanie dostosować akta pracowników do nowych przepisów Kodeksu pracy.
- Nowelizacja Kodeksu pracy ma na celu umożliwienie pracodawcom wprowadzenia prewencyjnej kontroli trzeźwości lub kontroli pracowników na obecność w ich organizmie środków działających podobnie do alkoholu. Będzie to możliwe, gdy takie kontrole będą niezbędne do zapewnienia ochrony życia i zdrowia pracowników lub innych osób, a także zapewnienia ochrony mienia - czytamy w uzasadnieniu projektu.
Obowiązek informowania pracowników o tym, że podlegają kontroli
Zgodnie z nowymi przepisami, pracodawcy będą mieli obowiązek przekazania nowo zatrudnionemu pracownikowi informacji o wprowadzeniu kontroli. Co ważne, takie informacje pracodawca ma przekazać pracownikowi w postaci papierowej lub elektronicznej oraz ma mieć możliwość udowodnienia tego faktu. Stąd pojawiła się potrzeba rozbudowania akt pracowników.
- W aktach osobowych pracowników będą przechowywane dokumenty dotyczące kontroli ich trzeźwości lub kontroli pracowników na obecność w ich organizmie środków działających podobnie do alkoholu przeprowadzonej przez pracodawcę oraz dokumenty z kontroli przeprowadzonej przez uprawniony organ powołany do ochrony porządku publicznego - wyjaśnia w uzasadnieniu resort pracy.
W efekcie rozbudowano katalog dokumentów przechowywanych w części B akt osobowych pracownika. W tej części pracodawcy przechowują oświadczenia lub dokumenty dotyczące nawiązania stosunku pracy oraz przebiegu zatrudnienia pracownika. Po zmianach trafią tam również dokumenty potwierdzające poinformowanie pracownika:
- o kontroli trzeźwości pracowników lub
- o kontroli na obecność w ich organizmach środków działających podobnie do alkoholu,
- grupie lub grupach pracowników objętych taką kontrolą i sposobie jej przeprowadzania (art. 221c § 12 oraz art. 221e § 2 Kodeksu pracy).
Do części B trafią również dokumenty związane z pracą zdalną, które również będą przechowywane w aktach osobowych pracowników.
- Przed dopuszczeniem do wykonywania pracy zdalnej pracownik będzie potwierdzał w oświadczeniu składanym w postaci papierowej lub elektronicznej zapoznanie się z przygotowaną przez pracodawcę oceną ryzyka zawodowego oraz informację zawierającą zasady bezpiecznego i higienicznego wykonywania pracy zdalnej. Potwierdzenie to będzie przechowywane w części B akt osobowych pracownika - czytamy w uzasadnieniu.
Będzie nowa część akt osobowych pracownika - E. Co się w niej znajdzie?
Projekt rozporządzenia przewiduje również dodanie nowej części „E” akt osobowych. Trafią do niej informacje związane z kontrolą trzeźwości pracowników (lub kontrolą na obecność w ich organizmie środków działających podobnie do alkoholu).
Ta dodatkowa część akt osobowych będzie też zawierała dokumenty z przeprowadzonego przez uprawniony organ powołany do ochrony porządku publicznego (np. policję) badania pracowników na obecność w ich organizmie alkoholu lub środków działających podobnie do alkoholu.
Resort pracy wyjaśnia, że w aktach osobowych będzie przechowywana informacja o dacie, godzinie i minucie badania przeprowadzonego w ramach powyższych czynności kontroli trzeźwości pracowników lub kontroli na obecność narkotyków, jednak będzie to dotyczyć tylko kontroli negatywnych dla pracownika.
- Przechowywanie informacji o braku alkoholu w organizmie pracownika nie jest celowe, bowiem nie pociąga to za sobą żadnych negatywnych konsekwencji dla pracownika, nie dokumentuje żadnego naruszenia obowiązków przez pracownika - wyjaśnia projektodawca w uzasadnieniu.
Interesują Cię biura, biurowce, powierzchnie coworkingowe i biura serwisowane? Zobacz oferty na PropertyStock.pl

KOMENTARZE (0)