PARTNERZY PORTALU partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu

35 milionów euro kary dla H&M za inwigilację pracowników

Mimo że RODO wprost przewiduje, że administracyjna kara pieniężna, która grozi za naruszenie kluczowych przepisów RODO może sięgać 20 mln euro, a w przypadku przedsiębiorstwa nawet 4 proc. jego całkowitego rocznego światowego obrotu, to kary przekraczające ten magiczny pułap 20 mln zawsze szokują. Od maja 2018 r. zostały takie kary nałożone w sumie cztery, kolejno na: Google Inc. (50 mln euro), British Airways (204,6 mln euro), Marriot International, Inc (blisko 110,4 mln) i operatora komunikacyjnego TIM (27,8 mln euro).

  • Aneta Kaczmarek
    AKC
  • 2 paź 2020 18:07
35 milionów euro kary dla H&M za inwigilację pracowników
H&M przyznał się do inwigilowania klientów (fot. wikimedia.org/CC BY-SA 3.0)
REKLAMA
  • Do grona nieszczęśników 1 października 2020 roku dołączyła niemiecka spółka H&M z niebagatelną sumą ponad 35,2 mln euro.
  • Głównym powodem nałożenia kary była zbyt duża ingerencja H&M jako pracodawcy w dane pracowników, w tym te dotyczące ich życia prywatnego.
  • H&M przyznał się do popełnionego błędu i zaproponował różne działania naprawcze.

Niemiecki, a dokładniej hamburski organ nadzorczy ustalił, że co najmniej od 2014 r. część pracowników H&M poddawana była szczegółowej „obserwacji”, a wnioski poczynione w jej toku utrwalane były w formie notatek na dysku sieciowym. Standardem było, że po nieobecności pracownika w pracy - niezależnie od tego, czy była ona spowodowana urlopem, chorobą itp. - przełożony przeprowadzał z nim tzw. „rozmowę powitalną”. Brzmi sympatycznie, natomiast celem tych rozmów była nie tyle koleżeńska wymiana wrażeń z wakacji, ale również, np. w przypadku urlopu chorobowego, ustalenie (i odnotowanie) objawów danej choroby i wydanej przez lekarzy diagnozy.

Co ciekawe, niektórzy przełożeni zdobywali nawet szczegółową wiedzę na temat życia prywatnego pracowników podczas zwykłych rozmów towarzyskich na korytarzu - nierzadko dotyczącą problemów rodzinnych czy przekonań religijnych - i utrwalali zebrane informacje w formie elektronicznej. Szacuje się, że dostęp do tak zebranych informacji mogło mieć nawet 50 osób z kadry kierowniczej firmy.

Czytaj też: Problemy z RODO? Wszystko co rekruterzy muszą wiedzieć

Takie „notatki” o pracownikach były sporządzane z dużą szczegółowością i przechowywane przez bardzo długi czas, co umożliwiało śledzenie rozwoju poszczególnych zagadnień (wyobrażamy sobie, że działało to na zasadzie „czy pracownik, który chodzi na terapię małżeńską w końcu się rozwiedzie, a jeśli tak, to czy wpadnie w depresję i zwróci się do psychologa” itp.).

Informacje zebrane w ten sposób wykorzystywane były z jednej strony do skrupulatnej oceny wydajności danego pracownika, z drugiej zaś do tworzenia szczegółowego profilu pracownika, przydatnego do podejmowania decyzji dotyczących zatrudnienia (np. czy dana osoba nadaje się na menedżera lub czy może firma powinna się z nią pożegnać, bo jej stan psychiczny nie rokuje zbyt dobrze).

Materiał chroniony prawem autorskim - zasady przedruków określa regulamin.
PODOBAŁO SIĘ? PODZIEL SIĘ NA FACEBOOKU

KOMENTARZE (3)

Do artykułu: 35 milionów euro kary dla H&M za inwigilację pracowników

Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
  • Rzeźnik 2020-10-13 02:33:10

    Powinni ostro prześwietlić tą korporację to przypuszczam, że nie jedno by znaleźli naruszenie prawa względem pracowników. Powinni sprawdzić czy umowy zlecenia na których pracują ludzie w H&M są właściwą formą zatrudnienia w relacji do charakteru pracy, którą się tam wykonuje ???....? Ta firma powinna w końcu zacząć szanować pracowników.

  • Zosia 2020-10-03 08:44:27

    Dokładnie niech się wezmą za H&M w Polsce koło Grodziska Mazowieckiego

  • Kinga 2020-10-03 08:34:23

    Powinni się też wziąść za H&M w Polsce w miejscowości Chlebnia to co oni wyprawiają z pracownikami jak ich traktują i straszą to przechodzi ludzkie pojęcie

Redakcja poleca

  • PARTNER SERWISU partner portalu

Nie przegap żadnej nowości!

Subskrybuj newsletter PulsHR.pl Zamawiając newsletter akceptujsz Politykę prywatności portalu


REKLAMA

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.