PARTNERZY PORTALU partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu

Uberyzacja. Czy ekonomia na żądanie zdominuje rynek pracy?

Nawet jeśli nikt z nas nie planuje w najbliższym czasie zostać kierowcą Ubera, uberyzacja zatrudnienia może wkrótce pojawić się w wielu innych profesjach, także tych uznawanych za tradycyjne.

  • Autor:pt
  • 21 gru 2017 12:56
Uberyzacja. Czy ekonomia na żądanie zdominuje rynek pracy?
Ta część rynku pracy została określona jako kierowana aplikacjami (app-driven labour market). (fot.shutterstock)
REKLAMA

• W 2015 roku The New York Times obwieścił “uberyzację pracy” (Uberisation of work) jako efekt oddziaływania na rynek pracy działalności takich firm jak Uber, i jego konkurentów - Lyft i Sidecar oraz Airbnb czy Handy.

• Sposób, w jaki te firmy działają na rynku doczekał się także własnego wyodrębnienia jako ekonomii na żądanie (Economy On-Demand).

• Ta część rynku pracy została określona jako kierowana aplikacjami (app-driven labour market).

Okazuje się jednak, że to co miało ograniczać się do firm działających jedynie poprzez platformy internetowe, w szczególności w takich branżach jak rozrywka czy transport, ma duży wpływ również na inne sfery działalności i kształt rynku pracy jako całości.

- Na podobnej do Ubera zasadzie kojarzenia stron poprzez platformę internetową działa serwis Airbnb czy amerykański serwis Handy – pisze Agnieszka Pytlas, partner zarządzający kancelarii prawnej Magnusson.

Czytaj też: Uber: Hakerzy wykradli dane osobowe 57 mln użytkowników

Kolejny etap w szerzeniu rewolucji Economy-On Demand jest dużo bliższy i bardziej namacalny niż mogłoby nam się wydawać i pojawia się już nieomal w każdym miejscu pracy. Uber, i wspominany app-driven labor market jaki reprezentuje, ma wpływ na to jak, w szczególności młode osoby wchodzące na rynek pracy myślą o swoim zatrudnieniu i aktywności zawodowej.

Zdaniem Agnieszki Pytlas, nawet jeśli nikt z nas nie planuje w najbliższym czasie zostać kierowcą Ubera, uberyzacja zatrudnienia może wkrótce pojawić się w wielu innych profesjach, także uznawanych za tradycyjne. Model biznesowy działalności Ubera zakłada bowiem wyodrębnienie poszczególnych mniejszych zadań powierzanych osobom, na żądanie, tylko jeśli są potrzebni, wynagradzanych według dynamicznie działającej zasady podaży i popytu, przy wykorzystaniu nowoczesnej technologii.

Nie bez znaczenia jest również, że stałym elementem takiego modelu biznesu jest śledzenie realizacji zlecenia na bieżąco oraz takie samo ocenianie jej efektów (Uber bada zarówno satysfakcję klienta jak również opinie swoich kierowców o klientach).

Materiał chroniony prawem autorskim - zasady przedruków określa regulamin.
PODOBAŁO SIĘ? PODZIEL SIĘ NA FACEBOOKU

Słowa kluczowe

Więcej

KOMENTARZE (4)

Do artykułu: Uberyzacja. Czy ekonomia na żądanie zdominuje rynek pracy?

Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
  • YOU 2017-12-29 11:38:52

    fajna opcja

  • Dzielenia 2017-12-29 10:42:32

    Ekonomia dzielenia zdominuje świat ;-)

  • Justa 2017-12-27 12:50:23

    Mi na przykład podobałby się pomysł łączenia osób, które chcą dorobić np. na sprzątaniu i osoby szukające kogoś do sprzątania :)

  • WAS 2017-12-21 15:59:55

    Niedługo pyszne.pl będzie restauracją

Redakcja poleca

Nie przegap żadnej nowości!

Subskrybuj newsletter PulsHR.pl Zamawiając newsletter akceptujsz Politykę prywatności portalu


REKLAMA

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.