Liczba uchodźców poszukujących pracy w Polsce cały czas rośnie. By im ułatwić odnalezienie się na rynku pracy warto wprowadzić m.in. masowaną naukę języka polskiego, skutecznie informować o dostępnych miejscach pracy czy też ułatwić dostęp do szkoleń osobom chcącym dla osób chcących się przebranżowić.

- Z ostatnich danych Straży Granicznej wynika, że od 24 lutego br. granicę Polski przekroczyło ponad 3,2 mln osób z Ukrainy. Do tej pory numer PESEL otrzymało 1,1 mln z nich.
- Z szacunków Personnel Service wynika, że ostatecznie na rynek pracy może wejść nawet 500-700 tys. osób. Aktywizacja zawodowa uchodźców będzie wymagała wprowadzenia ułatwień i pokonania kilku barier.
- Jednym z ważniejszych kroków była specustawa, ale teraz kluczowe będą dodatkowe działania, a wśród nich m.in. kursy języka polskiego, kampania informacyjna o miejscach pracy w regionach oraz stworzenie długofalowych strategii migracyjnych.
- Jeżeli chodzi o pomoc dla naszych wschodnich sąsiadów jako ludzie, społeczeństwo i biznes zdaliśmy test na piątkę. Przyszedł jednak czas systemowych rozwiązań, rozłożonych w czasie na dłuższy okres i wspierających uchodźców już nie tylko w zakresie transportu, zakwaterowania czy pomocy psychologicznej, co było kluczowe na początku, ale także znalezienia pracy dla tych, którzy są nią zainteresowani. To wymaga działań na poziomie lokalnym i rządowym, które wspólnie dyskutowaliśmy przy wrocławskim Okrągłym Stole z innymi przedstawicielami świata biznesu i samorządu - mówi Krzysztof Inglot, ekspert ds. rynku pracy założyciel Personnel Service.
Oto sześć rozwiązań, które wprowadzone w życie ułatwiłyby sprawne odnalezienie się uchodźców z Ukrainy na polskim rynku pracy:
1. Masowa i szybka organizacja nauki języka polskiego
Osoby, które uciekły przed wojną do Polski nie planowały migracji, stąd często nie mówią po polsku. A to duże utrudnienie w momencie poszukiwania pracy, czy nawet zwykłego funkcjonowania. Kursy języka polskiego to najważniejszy element z punktu widzenia aktywizacji zawodowej uchodźców.
Z „Barometru Polskiego Rynku Pracy” wynika, że 32 proc. pracodawców ceni Ukraińców za szybką naukę języka, co tylko potwierdza, że tego typu działanie miałoby wysoką skuteczność.
2. Kampania informacyjna o miejscach pracy w regionach
Już niedługo rusza w Polsce sezon turystyczny, a wraz z nim rozwijają się usługi i sektor HoReCa. W wielu regionach powstanie wiele miejsc pracy, które z powodzeniem mogą zająć Ukraińcy. Muszą jednak o tym wiedzieć. Dobrym sposobem byłoby utworzenie portalu z ofertą miejsc pracy wraz z promocją miejsc, gdzie jest ona dostępna. Tego typu projekt w projekcie ustawy ogłosił rząd. Ważną zaletą takiego miejsca byłoby również "odczarowanie" małych miejscowości, które dla obywateli Ukrainy obecnie nie wydają się atrakcyjne.


KOMENTARZE (0)