Karty pobytu jak dobro luksusowe. Urzędy wojewódzkie przeciążone, cudzoziemcy rozgoryczeni

Brak centrum informacyjnego, nieprzejrzyste procedury, automatyczne odpowiedzi na e-maile, niedziałająca infolinia - to tylko kilka przykładów zastrzeżeń, jakie do pracy Mazowieckiego Wojewódzkiego Urzędu mają cudzoziemcy. Urzędnicy tłumaczą się lawinowym wzrostem wniosków i brakami kadrowymi. NIK sprawdza, czy administracja publiczna przygotowana jest pod względem proceduralnym i technicznym do sprawnej obsługi cudzoziemców. Tym ostatnim pozostaje... czekać

REKLAMA


Puls HR Puls HR

Karty pobytu jak dobro luksusowe. Urzędy wojewódzkie przeciążone, cudzoziemcy rozgoryczeni

  • Od kilku miesięcy do nawet roku czekają cudzoziemcy na karty pobytu. Bez nich nie mogą opuścić Polski i odwiedzić rodziny. Niektórzy nie mogą legalnie pracować. Mają dosyć. - To nieludzkie - żalą się.
  • Według Katarzyny Słubik ze Stowarzyszenia Interwencji Prawnej większość problemów wynika z braków kadrowych urzędu. Liczba wniosków cudzoziemców w ostatnich latach znacząco wzrosła, a liczba urzędników nie.
  • Jak informuje z kolei Urząd wojewódzki, na bieżąco przeprowadza zmiany organizacyjne w celu udoskonalania profesjonalnej obsługi klient.
  • W 2018 roku do WUM wpłynęło 65 tys. wniosków o legalizację pobytu. Dla porównania w 2013 roku było ich 18,6 tys.

Anna z Rosji we wrześniu 2018 roku po raz trzeci ubiegała się w Mazowieckim Urzędzie Wojewódzkim o wydanie karty pobytu. To dokument, który potwierdza tożsamość cudzoziemca podczas jego pobytu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej oraz uprawnia, wraz z dokumentem podróży, do wielokrotnego przekraczania granicy bez konieczności uzyskania wizy. Dla Anny to ważny dokument. Marzyła o wyjeździe do Rosji na święta. Marzenia spełzły jednak na niczym, bo murem nie do przeskoczenia okazały się urzędowe formalności.

– Nie mogę uzyskać żadnej informacji na temat swojej sprawy. Telefon jest odłączony, dział konsultacji zlikwidowano, podanie z prośbą o spotkanie z inspektorem nie jest rozpatrzone od listopada, odpowiedzi na pytania zadane przez formularz kontaktowy nie dotyczą moich pytań, na recepcji w urzędzie dają numer niedziałającego telefonu. Siedzę bez prawa wyjazdu od września w oczekiwaniu na decyzję. Według informacji, które wówczas widniały na stronie, decyzja miała być podjęta w przeciągu 3 miesięcy od momentu złożenia dokumentów, czyli w grudniu. Jest prawie koniec lutego i dalej nic – skarżyła się kilka dni temu Anna redakcji PulsHR.pl.

Zostawieni sami sobie

Jak informuje, aby złożyć w WUM wniosek wraz z kompletem dokumentów, trzeba zapisać się na wizytę przez kalendarz internetowy. Ten, według Anny, nie działa prawidłowo. Na zmianę z koleżanką próbowały znaleźć punkt zaczepienia, ale za każdym razem nie było wolnych dni i terminów. Po wielu próbach to koleżanka trafiła na puste okienko. Udało się. Ale to był dopiero początek problemów.

CZYTAJ DALEJ »
Podobał się artykuł? Podziel się!

REKLAMA

7 komentarzy. Kliknij aby dodać komentarz.

Szlomas 2019-03-15 16:31:30

Etam, ja czekam na decyzję już 17 miesięcy, i nic. Sprawa jest banalna — przedłużenie pobytu, jestem małżonkiem obywatelki RP. Banda darmozjadów, spotkamy się w sadzie.

Ira 2019-03-04 21:52:41

Owszem 640 zl za wniosek na rezydenta. Spóznilam się z oddaniem odcisków palców. W Urzedzie powiedzieli ze sprawa zamknieta, decyzja negatywna. Mogę złożyc apelacje na jej podstawie jak tylko dostane ją pocztą. Efekt - na oczy decyzji nie widziałam. Znam naszego listonosza kilka razy byłam na poczcie i centrali, nigdy nie mieli dla mnie żadnego listu z Urzedu. Urząd natomiast twierdzi ze maja podtwierdzenie ze decyzje odebralam.... Kurtyna. 640 zl w plecy, chociaż czasu szkoda najbardziej.

Natka 2019-03-04 19:04:40

Od sierpnia i już ma kartę, ja czekałam 10 miesięcy... ciągle zmieniają i pogarszają procedury

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.