Iwona Janas, ManpowerGroup: Szkolenie kandydatów będzie trendem w agencjach pracy

Do niedawna pracodawcy oczekiwali od agencji przede wszystkim pomocy w poszukiwaniu pracowników. Teraz coraz większy nacisk kładą na dopasowanie kompetencyjne, a co za tym idzie - uzupełnienie kwalifikacji. Jako łącznik potrzeb pracodawców i oczekiwań kandydatów możemy odgrywać znaczącą rolę na rynku - mówi Iwona Janas, dyrektor generalna ManpowerGroup.
REKLAMA


Puls HR Puls HR

Iwona Janas, ManpowerGroup: Szkolenie kandydatów będzie trendem w agencjach pracy

  • Rynek pracownika zmienia się. Jak zauważa Iwona Janas, dyrektor generalna ManpowerGroup, do niedawna brakowało głównie wyspecjalizowanych pracowników.
  • W tej chwili niedobór kandydatów pogłębił się, brakuje także niewykwalifikowanych kandydatów.
  • To wpływa na pracę agencji - coraz więcej firm decyduje się także na tak zwany reskilling, czyli zmienianie kompetencji kandydatów.

Jak bardzo zmieniła się branża HR na przestrzeni lat?

Iwona Janas, dyrektor generalna ManpowerGroup: - HR ewoluował w wielu aspektach. Mieliśmy etap rynku pracodawcy, kiedy liczba dostępnych kandydatów przewyższała potrzeby klientów. Teraz obserwujemy odwrotną sytuację. Zmieniły się oczekiwania obu stron, a tym samym nasza relacja na linii klient-kandydat.

15 lat temu Polska była postrzegana jako wybitny rynek dla inwestycji potrzebujących pracowników o niskich wynagrodzeniach. Powstało wiele zakładów produkcyjnych czy logistycznych, później były to centra SSC, BPO. Biznes ten również opierał się na niewysokich wynagrodzeniach, ponieważ do Polski często przenoszone były proste procesy. W tej chwili nadal jesteśmy atrakcyjni pod względem dostępności kadry i niskich kosztów pracy, ale nie w takim stopniu jak kiedyś. Klienci, którzy kiedyś pojawili się w Polsce ze względu na niskie koszty, dziś decydują się na automatyzację procesów.

Iwona Janas, dyrektor generalna ManpowerGroup (Fot. mat.pras.) Iwona Janas, dyrektor generalna ManpowerGroup (Fot. mat.pras.)

Rynek pracodawcy przeobraził się w rynek pracownika. Kogo brakuje najbardziej?

- Rynek kandydata zmienia się. Do niedawna brakowało głównie wyspecjalizowanych pracowników, na przykład informatyków, inżynierów, techników, ale też kierowców, kucharzy czy hydraulików. Obecnie niedobór kandydatów pogłębił się, brakuje także niewykwalifikowanych kandydatów. Część firm stawia na automatyzację, inne sięgają po pracowników z zagranicy, szczególnie z Ukrainy. Coraz więcej firm decyduje się także na tak zwany reskilling, czyli zmienianie kompetencji kandydatów. Do niedawna pracodawcy oczekiwali od agencji przede wszystkim pomocy w poszukiwaniu pracowników. Teraz coraz większy nacisk kładą na dopasowanie kompetencyjne, a co za tym idzie – uzupełnienie kwalifikacji. Jako łącznik potrzeb pracodawców i oczekiwań kandydatów możemy odgrywać znaczącą rolę na rynku.

CZYTAJ DALEJ »
Podobał się artykuł? Podziel się!

REKLAMA

1 komentarzy. Kliknij aby dodać komentarz.

gf 2018-10-19 18:22:02

Cieszy mnie optymizm pani dyrektor Manpowera. Jednak w biznesach będących jednocześnie B2B i B2C (takimi biznesami są APT), musi być chęć do korzystania z usług B2B przez pracodawcę jak i chęć korzystania z usług B2C przez pracownika. Ludzie przez tych kilkanaście lat funkcjonowania różnych APT przekonali się raczej w negatywny sposób czym są APT. Dane demograficzne pokazują także to, że nawet w przypadku spowolnienia , ktore predzej czy pozniej nastapi to nadal beda te braki i spowolnienie niekoniecznie musi oznaczac zwalniania ludzi. żeby apt mogly funkcjonowac to musza miec dwoch klientow pracodawce i pracownika. pracodawcy na pewno chetnie by zatrudniali przez apt bo zawsze beda tej elastycznosci potrzebowac, ale pracownicy poniewaz juz sie przekonali negatywnie do apt to nie musza wcale z ich uslug korzystac co moze oznaczac koniec biznesow apt. a elastycznie mozna zatrudniac takze bezposrednio przez pracodawce. Optymizm pani dyrektor manpowera przypomina mi optymim dyrektorow nokii gdy mowili ze ekrany dotykowe w telefonach sie nie przyjma.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.