Zło konieczne czy złoty środek? Czyli jak postrzegane są badania opinii pracowników w firmach

Badania opinii pracowników coraz częściej stają się cykliczną praktyką w polskich firmach. Wcześniej przedsiębiorstwa decydowały się na przeprowadzenie ankiety tylko w sytuacjach krytycznych.
REKLAMA


Puls HR Puls HR

Zło konieczne czy złoty środek? Czyli jak postrzegane są badania opinii pracowników w firmach

PODZIEL SIĘ


Autor: Anna Goc

20 cze 2013 7:00


Sytuacje ekstremalne są wciąż częstym impulsem do przeprowadzenia badania opinii wśród pracowników. Jednak coraz częściej po badanie opinii pracowników sięgają firmy, które zamierzają wprowadzić zmiany w organizacji, lub takie, które chcą sprawdzić jak wcześniej wdrożone zmiany zostały przyjęte przez załogę.

Najbardziej optymalnym rozwiązaniem są cykliczne badania opinii. - Powtarzalność badania umożliwia uchwycenie zmian, a dzięki analizie trendów możliwe jest przewidywanie trudnych sytuacji i zapobieganie niepożądanym zjawiskom, takim jak rosnące niezadowolenie i wzmożona rotacja pracowników. Regularnie prowadzone badania satysfakcji to także sygnał dla pracowników, że firmie zależy na ich opinii - twierdzi Katarzyna Krzemińska, ekspert z firmy Considero.

Jej zdaniem cykliczne badania opinii pracowników wpływają na większe przywiązanie pracowników do firmy, tworzą lepsze relacje na linii pracownicy - kadra zarządzająca, a także podnoszą zaangażowanie pracowników i efektywność całej organizacji.

Osoby zarządzające przedsiębiorstwami coraz częściej zdają sobie sprawę z tego, jak ważne jest regularne badanie opinii pracowników. - Aby tworzyć pozytywny wizerunek, organizacje potrzebują zadowolonych pracowników. Badania satysfakcji są jednym z elementów budowania strategii employer brandingu - twierdzi Katarzyna Krzemińska.

Badanie opinii od kuchni

Badanie opinii pracowników polega na przeprowadzeniu wśród załogi bardzo szczegółowej ankiety poprzedzonej wywiadem z reprezentantem działu HR lub przedstawicielem zarządu.

- Dzięki temu definiujemy cele projektu i dokładnie określamy obszary badawcze, które chcemy poddać diagnozie. Są to najczęściej: relacje między pracownikami oraz na linii pracownicy - kadra zarządzająca, komunikacja wewnętrzna, atmosfera i warunki środowiska pracy, znajomość celów i zadań, ocena możliwości rozwoju, wartości organizacyjne, wizerunek firmy. Oprócz obszarów badawczych określona zostaje metryczka, czyli zbiór czynników, które pozwalają nam rozpatrywać zebrane wyniki z podziałem na grupy zróżnicowane pod względem np. stażu pracy, obszaru funkcjonalnego lub miejsca w strukturze organizacyjnej - mówi Katarzyna Krzemińska.

Każde badanie jest poprzedzone akcją komunikacyjną, zwykle w formie mailingu. Wiadomości są rozsyłane do pracowników kilka dni przed badaniem. W mailu zawarte są informacje dotyczące celu badania oraz terminów, w których pracownicy mogą wypełniać ankietę.

CZYTAJ DALEJ »
Podobał się artykuł? Podziel się!

REKLAMA

Nie ma jeszcze komentarzy. Kliknij aby dodać komentarz.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.