PARTNERZY PORTALU partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu

Zawód prawnik, czyli sprzedawca, PR-owiec i marketingowiec w jednym

Nieco zbyt duży garnitur, skórzana teczka w ręce, a na nosie okulary. Do tego doskonała znajomość przepisów prawa. Taki wizerunek prawników przechodzi w zapomnienie. Lockdown może tylko przyspieszyć procesy związane ze zmianą w tym zawodzie.

  • Autor:KDS
  • 24 cze 2020 17:30
Zawód prawnik, czyli sprzedawca, PR-owiec i marketingowiec w jednym
Wizerunek kancelarii, jako zespołów merytorycznych, doświadczonych ekspertów, skupionych wyłącznie na pracy dla klienta, zaczyna być mitem. (fot. espartgraphic z Pixabay)
REKLAMA
  • Eksperci firmy doradczo-personalnej HRK przeanalizowali, jak na przestrzeni lat zmieniał się zawód prawnika.
  • Kiedyś trudno dostępni i dobrze opłacani, zlecenia jedno po drugim przyjmowali faksem.
  • Dziś muszą konkurować o każdego klienta. Prawnicy muszą być nie tylko ekspertami z zakresu przepisów, ale także dobrymi PR-owcami, sprzedawcami i marketingowcami.

W latach 90. nastąpił gwałtowny rozwój polskiej gospodarki, większość światowych koncernów weszło na nasz rynek, ale i powstało wiele nowych, rodzimych firm, które zaczęły się dynamicznie rozwijać. Wraz z rozwojem wolnorynkowej gospodarki gwałtownie wzrosło zapotrzebowanie na profesjonalną obsługę prawną przedsiębiorstw. Liczba radców i adwokatów nie była duża. Nieliczne polskie kancelarie, które wyspecjalizowały się w obsłudze firm, wykorzystały koniunkturę i bardzo szybko się rozwinęły.

Jednocześnie, do Polski, podobnie jak do innych krajów Europy Środkowo- Wschodniej, weszły międzynarodowe kancelarie, wypełniając zapotrzebowanie na prawników i ułatwiając zagranicznym korporacjom wejście na ten nowy dla nich rynek. Pracy dla korporacyjnych prawników było bardzo dużo. Praktycznie jedynym narzędziem pozyskiwania nowych zleceń był faks, na który „same” przychodziły kolejne zlecenia. Po latach, gdy rynek usług prawnych nasycił się, czekanie na faks zaczęło nie wystarczać. Oczywiście, do dziś zawsze najlepszą reklamą dla kancelarii jest zadowolenie klienta i późniejsze rekomendacje, jednak obecnie to już nie wystarcza, by być konkurencyjnym.

- W tej chwili nie brakuje prawników na rynku – te czasy mamy za sobą. Był okres, gdy kancelarie były w stanie zapłacić absolutnie każde wynagrodzenie, aby przekonać daną osobę do pracy. Rywalizacja była ogromna, a prawnicy mogli liczyć na podwojenie, a nawet potrojenie pensji. Obecnie mamy inną sytuację – pracowników nie brakuje, ale mają wobec pracodawców inne oczekiwania, związane ze zmianą pokoleniową – tak w rozmowie z PulsHR.pl sytuację na rynku pracy dla prawników oceniał Piotr Rawski, partner zarządzający w Baker McKenzie.

Prawnik, czyli kto?

Materiał chroniony prawem autorskim - zasady przedruków określa regulamin.
PODOBAŁO SIĘ? PODZIEL SIĘ NA FACEBOOKU

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Zawód prawnik, czyli sprzedawca, PR-owiec i marketingowiec w jednym

Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

Redakcja poleca

Nie przegap żadnej nowości!

Subskrybuj newsletter PulsHR.pl Zamawiając newsletter akceptujsz Politykę prywatności portalu


REKLAMA

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.