Zarządzanie nakazowe. Pracownicy nie mają nic do powiedzenia, a pracodawca na tym traci

Polscy pracownicy to bierni wykonawcy poleceń "wszystkowiedzących" przełożonych. Nie mają realnego wpływu na działalność swoich firm. Zarządzanie nakazowe to błąd. Często to właśnie pracownicy są bliżej problemów, którym musi stawiać czoła firma, i to oni wiedzą, co warto w niej zmienić.
REKLAMA


Puls HR Puls HR

Zarządzanie nakazowe. Pracownicy nie mają nic do powiedzenia, a pracodawca na tym traci

PODZIEL SIĘ


Autor: infowire.pl/KDS

12 lut 2018 6:32


  • Zarządzanie nakazowe, to metoda stosowana przez szefów wielu polskich firm. 
  • Tymczasem przedsiębiorstwa, w których zatrudnione osoby nie mają nic do powiedzenia, na ogół rozwijają się wolniej.
  • - Praca w takich firmach ma to mało wspólnego z innowacją, kreatywnością, inwencją. Raczej jest działaniem schematycznym - przekonuje ekspert z iniJOB.com.

W Polsce pracownicy są sprowadzeni do roli osób wykonujących w sposób bierny czynności, które są dysponowane przez szefów. W związku z tym działają bezrefleksyjnie, jako tryby w wielkiej machinie, jaką jest firma. Ma to mało wspólnego z innowacją, kreatywnością, inwencją. Raczej jest działaniem schematycznym. Bardzo często wynika to z tego, że pracodawcy nie są przyzwyczajeni i przygotowani do pełnienia roli nowoczesnego szefa w firmie […]. Firmy realizują bardzo proste strategie zarządzania ludźmi – mówi Bartosz Michałek, CEO iniJOB.com.

Oczywiście im wyższe stanowisko zajmuje zatrudniona osoba, tym mniej nakazowy charakter ma stosunek do niej jej szefa. Szeregowi pracownicy zazwyczaj na decyzje pracodawcy nie mają żadnego wpływu.

Przedsiębiorstwa, w których zatrudnione osoby nie mają nic do powiedzenia, na ogół rozwijają się wolniej. Wbrew pozorom to pracownicy często wiedzą bowiem lepiej, co się dzieje w firmie, co powinno się w niej usprawnić, a także jak należy się dostosować do rynku i potrzeb klientów. Niestety, ponieważ większość szefów jest głucha na propozycje podwładnych, zwykle nie widzą oni sensu wyrażania swoich opinii. Niektórzy się z tym godzą i chociaż mają mniejszą satysfakcję z pracy, zostają w firmie, innych doprowadza to do frustracji i w końcu odchodzą z poczuciem niezadowolenia oraz złymi wspomnieniami.

- Korzyści wynikające ze wsłuchiwania się w inicjatywy zgłaszane przez podwładnych są dwojakiego rodzaju. Po pierwsze firma lepiej dostosowuje się do warunków rynkowych i lepiej rozumie potrzeby klientów. W związku z tym może się efektywniej rozwijać, więcej sprzedawać i być bardziej konkurencyjna […]. Drugą korzyścią jest to, że pracownicy są bardziej przysposobieni do obowiązków, które wykonują. Robią to, co powinni robić, co lubią, co chcą. W efekcie rozwijają się lepiej, pracują efektywniej, z większym zaangażowaniem, są zadowoleni z pracy i z niej nie odchodzą – stwierdza ekspert.

Istotne jest więc to, żeby zatrudnione osoby mogły swobodnie i bez obaw (np. anonimowo) wyrażać swoje opinie o tym, co się dzieje w firmie. Ale na tym nie koniec. Za zbieraniem tych opinii muszą iść konkretne działania, zmiany, tak aby wpływ pracowników na funkcjonowanie przedsiębiorstwa nie był pozorny, lecz faktyczny.

Podobał się artykuł? Podziel się!

REKLAMA

Nie ma jeszcze komentarzy. Kliknij aby dodać komentarz.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.