Przestrzeń biurowa staje się reprezentacyjną wizytówką firmy. Ma ona wpływ na kształtowanie pierwszego wrażenia podczas kontaktów biznesowych, jak i przyciąganie młodych, utalentowanych pracowników.
Jak wynika z analizy przeprowadzonej przez ekspertów grupy Nowy Styl oraz pracowników agencji rekrutacyjnej Antal, istnieje kilka aspektów biznesowych motywujących do zmiany biura. Jednym z nich jest zwiększenie świadomości organizacji w zakresie budowania atrakcyjnego wizerunku zewnętrznego.
Badania wskazują, że 50 proc. polskich studentów i absolwentów jest zainteresowanych opinią pracowników na temat atmosfery i warunków pracy u potencjalnego pracodawcy, a 81 proc. pracowników z sektora SSC i BPO chciałoby zobaczyć swoje stanowisko pracy lub miejsce pracy przed podpisaniem umowy.
Badanie przeprowadzone przez One Poll na zlecenie Mindspace – globalnego operatora przestrzeni coworkingowych potwierdza, że firmy nie powinny lekceważyć kwestii designu i wyposażenia biur, jeśli zależy im na samopoczuciu, motywacji i efektywności swoich pracowników. Wyniki ankiety wskazują, że ponad jedna czwarta badanych (27 proc.) odrzuciła ofertę pracy ze względu na niewłaściwy wygląd biura lub brak udogodnień.
Badanie pokazuje też, że aranżacja i układ miejsca pracy jest jednym z kluczowych czynników wpływających na samopoczucie i zdrowie polskich pracowników biurowych. Jedna piąta ankietowanych wskazała, że ich środowisko pracy sprawia, że czują się w nim zmęczeni, 13 proc. wskazało na odczuwanie stresu, a 12 proc. badanych czuje się znudzonych.
Respondenci zgodnie przyznają, że w skupieniu i efektywnej pracy najbardziej przeszkadzają im głośni współpracownicy (44 proc.) i rozpraszanie przez kolegów (blisko 37 proc.). W swoim biurze najchętniej widzieliby pokoje do cichej pracy oraz dostęp do miejsc, w których mogą odpocząć lub pracować w skupieniu, np. ogród lub taras. Obie odpowiedzi wskazało prawie 30 proc. badanych.
Mindspace Koszyki (Fot. mat. pras.)
Zgodnie z oczekiwaniami, wielu respondentów ma dostęp do udogodnień, takich jak kuchnia (65 proc.), sale konferencyjne (56 proc.) czy ekspres do kawy (69 proc.), jednak pracownicy w swoich biurach chętnie widzieliby także klimatyzację (40 proc.), lepsze oświetlenie (33 proc.), wygodne meble, np. sofy lub kanapy (29 proc.) czy więcej terenów zielonych do ich dyspozycji (24 proc.).
Elastyczny model pracy
Choć 95 proc. respondentów przyznaje, że w swoim miejscu pracy posiada własne biurko, z którego zawsze lub zazwyczaj korzysta, widać zapotrzebowanie na elastyczny model pracy wśród pracowników polskich biur. Taką formę oferuje i wspiera blisko 60 proc. firm. Pracownicy, którzy nie posiadają takiej możliwości, chcieliby mieć dostęp do biura 24 godziny na dobę, siedem dni w tygodniu, by móc pracować w godzinach, które najbardziej im odpowiadają.
Rośnie także odsetek osób, którym zdarza się pracować poza biurem – w domu, w przestrzeni coworkingowej lub w kawiarniach. Jedna piąta respondentów korzystała z coworkingu. Choć nie wszyscy respondenci wiedzą, czym charakteryzuje się tego typu rozwiązanie biurowe, część z nich przyznaje, że chętnie skorzystałoby z takiej możliwości, gdyby nadarzyła się ku temu okazja.
Mindspace Koszyki (Fot. mat. pras.)
– Niski odsetek osób zainteresowanych rozwiązaniami coworkingowymi wynika przede wszystkim z niewiedzy. Na polskim rynku biurowym idea przestrzeni coworkingowych wciąż jest nowym, ale dynamicznie rozwijającym się trendem. Nie wszyscy mają świadomość, że tego typu powierzchnie są dedykowane nie tylko freelancerom i raczkującym startupom, ale też MŚP, czy też zespołom projektowym dużych korporacji - komentuje Dan Zakai, współzałożyciel i prezes zarządu Mindspace.- Znaleźliśmy sposób, by sprostać wymaganiom polskich pracowników biurowych, wśród których dominuje tradycyjne rozumienie przestrzeni biurowej oraz potrzeba stabilizacji, również w miejscu pracy – np. posiadania własnego biurka – 90 proc. naszych przestrzeni coworkingowych zajmują prywatne, zamykane biura. Pozostała część to miejsca wspólne, w pełni wyposażone kuchnie, przestrzeń do organizacji wydarzeń specjalnych, lounge – miejsca, w których pracownicy różnych firm mogą się spotykać i integrować. Badania wykazały, że takich przestrzeni brakuje w tradycyjnych strukturach firm - dodaje.
KOMENTARZE (22)