Twardy orzech do zgryzienia, czyli jak rozmawiać z pokoleniem Y i Z

Jak powinna wyglądać komunikacja z przedstawicielami pokolenia Y i Z? Oto kilka uniwersalnych rad.
REKLAMA


Puls HR Puls HR

Twardy orzech do zgryzienia, czyli jak rozmawiać z pokoleniem Y i Z

PODZIEL SIĘ


Autor: Dorota Soida

18 wrz 2017 11:05


• Coraz częściej pojawiają się pytania jak pracować z przedstawicielami pokolenia Y - jak ich motywować, jak spowodować, żeby byli bardziej lojalni?

• Takie pytania padają z ust menedżerów, którzy sami siebie zaliczają do dojrzalszego pokolenia i niejednokrotnie podkreślają swój etos pracy.

• Okazuje się jednak, że podstawowe zasady dobrej rozmowy menedżerskiej sprawdzają się niezależnie od wieku rozmówców.

Z jednej strony prawdą jest, że nasze podejście do życia i pracy kształtowane jest poprzez świat, w jakim się wychowywaliśmy. Świat definiowany zarówno przez wydarzenia historyczne czy gospodarcze, jak i dostępne technologie i narzędzia. W różnych czasach słyszymy różne złote myśli, które opisują rzeczywistość i stają się naszą normą myślenia i postępowania. Z pewnością ludzie urodzeni dawniej częściej niż ich młodsi koledzy słyszeli przesłania w stylu „siedź w kącie, a znajdą Cię” albo „praca jest wartością samą w sobie, szanuj ją”. Te silnie wpojone normy powodują, że nie jest łatwo zaakceptować, kiedy igreki mówią, że „praca jest drogą do realizacji wartości, a nie wartością samą w sobie” albo kiedy definiują, czego oczekują od pracodawcy, zanim w ogóle pokażą jakąkolwiek swoją wartość.

Jednak z drugiej strony, kiedy widzimy ludzi poprzez ich ludzkie potrzeby, to nie odnajdujemy zasadniczych różnic pomiędzy pokoleniami. Wszyscy chcą żyć szczęśliwie, pracować z sensem, mieć jakiś celu w życiu, wnosić wartość, upewnić się, że są na dobrej drodze.

W każdym pokoleniu są ludzie bardziej i mniej ambitni, bardziej i mniej wygadani, bardziej aktywni i tacy, którzy szukają świętego spokoju. W każdym pokoleniu widzę ludzi, którzy potrafią zadbać o „swój marketing”, niezależnie od osiągnięć. Podobnie też spotykam ludzi w każdym wieku, którzy nie lubią mówić, nawet o znaczących sukcesach, gdyż pragną, aby to inni ich dostrzegli i docenili.

Czy jest więc jakieś uniwersalne podejście do tego jak rozmawiać z różnymi pokoleniami, jak ich motywować, budować samodzielność i poczucie odpowiedzialności? Osobiście wierzę, że podstawowe zasady dobrej rozmowy menedżerskiej sprawdzają się niezależnie od wieku rozmówców.

Autentyczna ciekawość

Najważniejsze to - bądź autentycznie zainteresowany drugim człowiekiem. Zaciekaw się jego sposobem myślenia, postrzegania świata, jego pomysłami i także jego potrzebami. Takie zainteresowanie jest elementem twojej postawy, podejścia. W praktyce objawi się umiejętnością zadawania autentycznych, otwartych pytań. Autentycznych, bo czekasz z ciekawością na odpowiedź rozmówcy, a nie zakładasz, że wiesz co usłyszysz albo jaka odpowiedź jest właściwa. Pozwól na myślenie, zachęcaj do niego i zaakceptuj, że podejście rozmówcy może być inne od twojego.

CZYTAJ DALEJ »
Podobał się artykuł? Podziel się!

REKLAMA

Nie ma jeszcze komentarzy. Kliknij aby dodać komentarz.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.