To koniec ery koszuli i garsonki? Luźny dress code coraz częściej jest benefitem

Jeszcze kilkanaście lat temu standardowym ubiorem pracowników biurowych były garnitury i garsonki. Dzisiaj jest inaczej.
REKLAMA


Puls HR Puls HR

To koniec ery koszuli i garsonki? Luźny dress code coraz częściej jest benefitem

  • 13 stycznia obchodzimy Międzynarodowy Dzień Koszuli, która jest nieodłącznym elementem biznesowego dress code'u.
  • Tymczasem coraz częściej pracownicy (zwłaszcza młodzi) pozwalają sobie na odejście od typowego dress code'u, który kojarzy się z garniturem czy garsonką.
  • Perspektywa braku konieczności noszenia stroju biznesowego każdego dnia pracy dla wielu pracowników jest bardzo kusząca i może wpłynąć na decyzję o wyborze nowego miejsca zatrudnienia. 

Z badania Pracuj.pl wynika, że aż 71 proc. Polaków deklaruje, że w idealnym miejscu pracy powinna istnieć swoboda ubioru, jednak z zachowaniem określonych granic i zasad. Tylko co piąty badany jest zwolennikiem bardziej ścisłego dress code'u, a co dziesiąty – pełnej swobody ubioru.

Jak zaznacza Paulina Kupisz, specjalistka HR w Randstad Polska, współczesny dress code pełni funkcję wyrażania stylu i osobowości. Właśnie dlatego coraz częściej pracownicy pozwalają sobie na odejście od typowego dress code'u, który kojarzy się z garniturem czy garsonką, na rzecz fasonów, które bardziej wpisują się w trendy, ale też pozwalają na zachowanie profesjonalizmu i pewnej swobody.

- W organizacjach coraz częściej wyznaczane są dni w tygodniu, które pozwalają na bardzo swobodny styl, np. "casual friday". Takie dni mają wprowadzić większe rozluźnienie i otwartość, a także zmniejszyć bariery – mówi Kupisz.

Młodzi chcą więcej swobody

Luźny dress code coraz częściej jest elementem komunikowanym w strategiach employer brandingowych firm dążących do zwiększenia zatrudnienia, w szczególności tych kierujących swoją ofertę do przedstawicieli najmłodszych pokoleń pracowników. Młodzi oczekują standardów umożliwiających im wybór na tyle swobodnego stroju do pracy, który będzie stosowny podczas wykonywania obowiązków służbowych, ale jednocześnie będzie odzwierciedlał ich indywidualny styl i preferencje.

- W oczach milenialsów komfort pracy gwarantuje strój, który nie jest przebraniem, lecz bardziej biznesowym wariantem ubrań noszonych na co dzień, a jak wiadomo niewiele osób dobrowolnie wybrałoby garnitur czy garsonkę w dzień wolny od pracy – mówi Aleksandra Tyszkiewicz, dyrektor w Hays Poland.

W podobnym tonie wypowiada się Iwo Paliszewski, CEE marketing & employer branding manager w agencji Antal. Jego zdaniem coraz mniej pracowników (szczególnie młodych z dużych miast) chodzi do pracy ubranych formalnie. Jak zauważa, do pracy jeździmy na rowerze czy hulajnodze, z kolei część obowiązków w korporacji jest wykonywana zdalnie, z domu lub gdzieś z trasy. Właśnie dlatego garnitur nie kojarzy się już tak mocno z sukcesem, choć przez dekady, jeśli nie wieki, uchodził za symbol statusu i pozycji.

CZYTAJ DALEJ »

4 Design Days 2020: ikony designu, najwięksi architekci, projektanci, producenci, deweloperzy o inspiracjach i trendach w architekturze i designie. Już 6-9 lutego 2020 r. w Spodku i Międzynarodowym Centrum Kongresowym w Katowicach. Zarejestruj się!

Podobał się artykuł? Podziel się!

REKLAMA

Nie ma jeszcze komentarzy. Kliknij aby dodać komentarz.

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.