Raz formalnie, raz swobodnie, czyli jak zmienia się dress code

Programiści Merlin.pl nie będą już mogli przychodzić do pracy w dżinsach i trampkach, a pracownice amerykańskiego Newsweeka muszą pożegnać się z krótkimi spódniczkami i bluzkami z odkrytymi ramionami – takie są informacje z ostatnich kilku dni. Czy formalny dress code, kojarzony z polityką banków i dużych korporacji, wkracza do branż, w których do tej pory rządziła pełna swoboda ubioru?
REKLAMA


Puls HR Puls HR

Raz formalnie, raz swobodnie, czyli jak zmienia się dress code

PODZIEL SIĘ


Autor: jm

7 paź 2013 12:47


Reguły dotyczące ubioru w miejscu pracy obowiązują co trzecią osobę - wynika z badania na grupie zamożnych mężczyzn po trzydziestce przeprowadzonego na zlecenie marki męskich koszul Agonista. Bywają spisane, ale jeszcze częściej są przyjmowane milcząco jako oczywistość. Oczywistością jest bowiem wciąż, że w banku obowiązuje mężczyznę garnitur, a w internetowej firmie każdy ubiera się w to, co lubi.

Czytaj też: Dress code pomaga skupić się na obowiązkach w pracy

Co ciekawe, dress code stosunkowo często obowiązuje (subiektywnie lub obiektywnie) przedstawicieli tzw. „wolnych zawodów" (39%), a nieco rzadziej kadrę zarządzającą wyższego szczebla (26%) - wynika z badania Agonisty.

W przypadku tej drugiej grupy może to wynikać z faktu, że z racji zajmowanego stanowiska osoby te „z założenia" ubierają się reprezentacyjnie i nie zastanawiają się specjalnie nad dress codem.

- Jeszcze kilka lat temu oczywiste było, że w biurze obowiązuje styl business official: garnitury dla mężczyzn i garsonki dla kobiet. Jednym z trendów ostatnich lat, który odpowiada na zmieniającą się kulturę w biznesie, jest większa swoboda ubioru. Przejawia się ona chociażby w odchodzeniu od tradycyjnego kołnierzyka i rezygnacji z krawata - tłumaczy Andrzej Gojny, doradca z dziedziny zarządzania i twórca marki męskich koszul Agonista.

Mężczyźni, których dotyczą reguły ubioru w pracy, najczęściej wskazywali, że mają obowiązek zakładać garnitur (32%) lub inne ubranie służbowe (40%). W pozostałych przypadkach specjalny ubiór potrzebny jest tylko w określonych sytuacjach (np. spotkania biznesowe) albo reguły zostały złagodzone do minimum (np. schludny ubiór, marynarka).

Dlaczego aż takie oburzenie wywołały informacje o wprowadzeniu oficjalnego dress codu dla pracowników Merlin.pl czy Newsweeka? Bo są to firmy działające w branżach, w których pracuje dużo młodych ludzi, nieprzyzwyczajonych do reguł biznesowego savoir vivre, postrzeganych przez nich często jako przestarzałe.

Założyciel Facebooka, Mark Zuckerberg na spotkania z inwestorami przychodził w dżinsach i bluzie z kapturem. Czy przez to był mniej skuteczny? Z drugiej strony tak swobodny stosunek do ubioru w czasie biznesowych spotkań jest nie do pomyślenia dla jego nieco starszych kolegów z Google'a. Akceptacja dla sformalizowanego dress code'u wzrasta wraz z wiekiem: im starszy pracownik, tym mniejsza wola łagodzenia jego reguł, co potwierdzają wyniki badania marki Agonista.

CZYTAJ DALEJ »
Podobał się artykuł? Podziel się!

REKLAMA

Nie ma jeszcze komentarzy. Kliknij aby dodać komentarz.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.