PARTNERZY PORTALU partner portalu partner portalu

Zarządzanie: w biznesie jak w sporcie, rywalizacja powinna być zdrowa

Współzawodnictwo jest dobre, ale jeśli ktoś przekroczy granicę, wówczas rywalizacja staje się niezdrowa, a pracownicy zamiast zwiększać efektywność w pracy zmniejszają ją – wskutek stresu, konfliktów i nieprzyjaznej atmosfery. Co zrobić, aby rywalizacja nie zmieniła się w wyścig szczurów?

Zarządzanie: w biznesie jak w sporcie, rywalizacja powinna być zdrowa
REKLAMA

Małgorzata Gałecka, wieloletni szef HR, obecnie konsultant kariery i coach Lee Hecht Harrison DBM przytacza przykład jednego z menedżerów, wybitnie inteligentnego i zdolnego. Komunikował się w taki sposób, że jego osobiste osiągnięcia zawsze zajmowały pierwszy plan. Dopiero za nim pojawiał się jego zespół i osiągnięcia jego członków. Wkład innych zespołów pozostawał często w ogóle niezauważony.

– Napięcie wokół niego rosło, ludzie coraz niechętniej z nim współpracowali. Szef firmy dostawał sygnały o nieukładającej się współpracy, jednak nie docenił skali tej niechęci, myślę, że głównie z tego powodu, że bardzo sobie cenił geniusz tego menedżera. Doszło do niemal całkowitego ostracyzmu wobec tego menedżera zarówno wśród menedżerów, jak i pracowników – opowiada Gałecka.

Interesują Cię biura, biurowce, powierzchnie coworkingowe i biura serwisowane? Zobacz oferty na PropertyStock.pl

– Menedżer ugiął się w pewnym momencie pod ciężarem presji zewnętrznej i znalazł możliwość dalszego rozwoju w organizacji, ale na stanowisku eksperckim, które nie wymagało już współpracy na zaawansowanym poziomie. Po jakimś czasie odszedł z firmy, aby objąć stanowisko kierownicze na najwyższym szczeblu w innej organizacji – dodaje.

Według Marty Buszko, HR menedżer w Grupie OEX, wprowadzenie ducha współzawodnictwa powinno być zaplanowane i na bieżąco monitorowane przez pracodawcę. Jej zdaniem należy przede wszystkim zapobiegać niezdrowej rywalizacji. Jeśli jednak jest już na to za późno, lider powinien przyjrzeć się swoim zachowaniom przywódczym.

– Podstawowym błędem menedżera są zakłócenia w komunikacji, faworyzowanie tzw. gwiazd, czyli pochwała osób, które lubią robić wokół siebie i swoich zadań dużo szumu i niedostrzeganie tzw. szarych myszek. Należy przyjrzeć się, czy nasze oceny i pochwały są sprawiedliwe – tłumaczy Buszko.

Gdy dostrzegamy działania ukierunkowane na współpracę, trzeba docenić cały zespół. – Nie należy wyciągać zbyt pochopnych wniosków ze skarg na innych członków zespołu, najlepiej sugerować wyjaśnianie takich sytuacji bezpośrednio pomiędzy stronami konfliktu. Nie powinno się również wzmacniać zachowań niepożądanych, np. chęci przypodobania się przełożonemu za wszelką cenę. Takie sytuacje najlepiej po prostu ignorować – dodaje HR menedżer z Grupy OEX.

Materiał chroniony prawem autorskim - zasady przedruków określa regulamin.
PODOBAŁO SIĘ? PODZIEL SIĘ NA FACEBOOKU

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Zarządzanie: w biznesie jak w sporcie, rywalizacja powinna być zdrowa

Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

Nie przegap żadnej nowości!

Subskrybuj newsletter PulsHR.pl Zamawiając newsletter akceptujsz Politykę prywatności portalu


REKLAMA

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.