- jk
- •27 lis 2022 15:49
Plotki to element firmowej codzienności. Ponad połowa osób przyznaje, że lubi spekulować na temat swojego szefa, a także pracowników, z którymi przebywa na co dzień.

Jak wynika z najnowszych badań YouGov, co trzecia osoba plotkuje w miejscu pracy o o rodzinie, 64 proc. o przyjaciołach, a 58 proc. o swoim szefie. Aż 57 proc. osób plotkuje o współpracownikach
Najczęściej w pracy plotkują osoby młode w wieku od 18 do 29 lat – 38 proc. badanych. Niemniej aż 33 proc. osób w wieku 30 do 44 lat przyznaje, że regularnie plotkuje. Co więcej, 57 proc. osób przyłapało kogoś na plotkowaniu za jego plecami.
Jak walczyć z plotką w pracy?
Kultura plotkowania może wytworzyć toksyczne środowisko pracy. Pracownicy mogą zacząć patrzeć na siebie z podejrzliwością i pogardą. Plotki doprowadzają do konfliktów i spekulacji. Rolą pracodawcy jest utworzenie takiego środowiska pracy, by nie dawać miejsca na spekulacje.
– Kluczowe jest posiadanie odpowiedniej strategii komunikacji wewnętrznej. W firmie powinien być jasny przepływ informacji tak, by pozostawiać jak najmniej miejsca na spekulacje. W związku z tym kluczowe jest posiadanie odpowiednich narzędzi i dobrego podejścia do komunikacji. Warto na bieżąco informować o planach firmy, awansach, planowanych premiach czy benefitach. W tym celu świetnie sprawdzą się takie narzędzia jak newsletter, komunikacja mailowa, wideokonferencje – wyjaśnia Sebastian Kopiej z agencji PR Commplace.
Firma powinna sprzeciwiać się wszelkim zachowaniom, które doprowadzają do plotkowania. To m.in. mówienie w sposób pejoratywny o nieobecnych pracownikach czy wydawanie negatywnych opinii o przedsiębiorstwie. Kluczowe jest nauczenie się zarządzania plotką w firmie.
Kiedy szef powinien reagować?
Istnieją niewinne plotki, ale są również i takie, które mogą zaszkodzić pracownikom. Gdy ktoś za pomocą pomówień próbuje zdyskredytować kolegę z pracy lub rozsiewa nieprawdziwe plotki na temat współpracowników, szef powinien interweniować.
Menedżer powinien porozmawiać z osobą rozsiewającą plotki, dopytać, jakie jest źródło tych informacji i czy jest pewna, że są one zgodne z prawdą. W zależności od rodzaju plotki zachowanie przełożonego może być dwojakie. Jeśli plotka dotyczy funkcjonowania w organizacji, szef jest zobligowany do sprawdzania tej informacji, aby upewnić się, czy pracownik nie działa na szkodę firmy. Jeśli natomiast plotka dotyczy życia prywatnego, zarządzający powinien zwrócić uwagę, że firma nie jest odpowiednim miejscem na tego typu zachowania.



KOMENTARZE (1)