PARTNERZY PORTALU partner portalu partner portalu

Masz ochotę ponarzekać na szefa i firmę? Musisz wiedzieć z kim i o czym rozmawiać

• Na chwilę szczerości, zwłaszcza gdy w firmie pracownik przechodzi gorszy czas, można pozwolić sobie w domu, wśród najbliższych.
• Już wybierając się na plotki ze znajomą, której najmocniejszą stroną nie jest dyskrecja, lepiej nie poruszać tematów związanych z pracą.
• Nie można również źle wypowiadać się o pracodawcy w komentarzach w mediach społecznościowych.

  • Autor: jk
  • 8 lut 2017 14:19
Masz ochotę ponarzekać na szefa i firmę? Musisz wiedzieć z kim i o czym rozmawiać
Są sprawy, o których nie można mówić, nawet w rodzinnym gronie. Po pierwsze to tajemnice firmowe. (Fot. mat. pras.)
REKLAMA

Są sprawy, o których nie można mówić, nawet w rodzinnym gronie. Po pierwsze to tajemnice firmowe.

- Dyskrecja obowiązuje zarówno wobec byłego, jak i obecnego pracodawcy. Zdrada tajemnic handlowych, strategii marketingowych czy tajników produkcji może wiązać się z różnymi konsekwencjami np. dyscyplinarną utratą pracy, koniecznością zapłaty kary finansowej, a nawet sprawą w sądzie – zauważa Joanna Żukowska, ekspert międzynarodowego serwisu rekrutacyjnego MonsterPolska.pl.

Interesują Cię biura, biurowce, powierzchnie coworkingowe i biura serwisowane? Zobacz oferty na PropertyStock.pl

Drugą ważną kwestią jest powściągliwość w komentarzach w mediach społecznościowych. Antyprzykład? Otóż pewna osoba obwieściła znajomym, że zmienia pracę. Napisała, że bardzo się cieszy i musi pochwalić się, że zaczyna nową pracę w znanej korporacji, po czym dodała, że jedynym minusem jest to, że będzie wdrażać „produkt dla średnio rozwiniętych ludzi”. Post wykasowała, ale było już za późno. Zapomniała, że pracodawcy śledzą wpisy na temat firmy w internecie.

Z pracodawcą o pracodawcy

O byłym lub aktualnym pracodawcy najczęściej trzeba wypowiedzieć się podczas rozmowy kwalifikacyjnej, gdy pada pytanie: dlaczego chce pan/pani odejść? Lepiej odpowiedzieć np. „Obecnie poszukuję nowych wyzwań…” (w przypadku gdy np. firma startuje z innowacyjnym projektem), „Jestem otwarty/a na nowe doświadczenia…” (gdy szuka osób do nowego działu), czy „Chciał(a)bym spróbować pracy w międzynarodowym środowisku..” (gdy dotychczas pracowaliśmy w mniejszej, krajowej firmie) niż źle mówić o obecnych pracodawcy.

Rozmowa kwalifikacyjna to nie czas na emocjonalne zwierzenia. Mówienie o złych doświadczeniach może zbudować wokół naszej kandydatury spore wątpliwości. Pracodawca nabierze przekonania, że jeśli dziś mówimy źle o byłym lub aktualnym szefie, to w przyszłości będziemy źle mówić także o nim.  

Kuchenne plotki

Kiedy nasze CV się obroni, rozmowa kwalifikacyjna pójdzie pomyślnie i dostaniemy nową pracę, wówczas trafimy do nieznanego zespołu. To także czas, gdy musimy się pilnować. Nowy pracownik ma najczęściej naturalną potrzebę zintegrowania się z zespołem. Stara gwardia chce zaś dowiedzieć się czegoś o „nowym”. Zaczyna się więc wzajemne podpytywanie i – warto mieć tego świadomość – przekazywanie informacji o nowym pracowniku. W zespole często jest tzw. zwiadowca, który potrafi zadać wprost, nawet krępujące pytanie np. źle było ci w tamtej firmie? To prawda, że pan X jest trudnym szefem? Faktycznie tak marnie płacą w konkurencji?

Jak odpowiadać na takie pytania – najlepiej niespiesznie. Można zwyczajnie odpowiedzieć np. „To już zamknięty rozdział. Lepiej powiedz mi coś o pracy tutaj?”. Taka odpowiedź kieruje rozmowę na odpowiednie tory. Dzięki temu i ty dowiesz się czegoś o nowym pracodawcy.

PODOBAŁO SIĘ? PODZIEL SIĘ NA FACEBOOKU

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Masz ochotę ponarzekać na szefa i firmę? Musisz wiedzieć z kim i o czym rozmawiać

Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

Nie przegap żadnej nowości!

Subskrybuj newsletter PulsHR.pl Zamawiając newsletter akceptujsz Politykę prywatności portalu


REKLAMA

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.