Jeśli chodzi o nagrody niematerialne, to najczęściej wśród przełożonych stosowana jest forma feedbacku. Dotyczy to zarówno pozytywnego i negatywnego odzewu odnośnie danego działania pracownika.
- Jeśli mielibyśmy zastanowić się nad pytaniem, czy warto nagradzać przez odpowiedni feedback, to odpowiedź jest jednoznaczna - warto. Dzięki temu pracownicy poznają oczekiwania wobec swoich przełożonych, dowiadują się, nad jakimi obszarami kompetencyjnymi powinni pracować oraz które zachowania, działania są oceniane pozytywnie - tłumaczy Emilia Wiśniewska, trener Gammy.
Aby feedback stał się skutecznym narzędziem motywacji, pochwała musi być konkretna, dotyczyć określonego zachowania i pojawiać się jak najszybciej.
- Najlepiej, aby pochwała pojawiła się zaraz po zachowaniu, za które szef chce pochwalić. Nagroda, która jest oddalona w czasie, nie motywuje tak silnie. Podobnie w przypadku kary czy krytyki, powinna być natychmiastowa - tłumaczy Karol Wolski, psycholog biznesu.
Agnieszka Wołyńska z firmy doradczo-szkoleniowej F5 Konsulting, do skutecznych nagród, oprócz premii finansowych, zalicza gratyfikacje niematerialne. Wśród nich znajdują się ambitne i ciekawe zadania. Jeśli pracownik będzie mógł wziąć udział w ważnym projekcie realizowanym przez firmę, będzie czuł się ważny i doceniony.
Również pochwałę i wyróżnienie oraz dostęp do ścieżki rozwoju w organizacji uważa Wołyńska za efektywne gratyfikacje. Podkreśla jednak, że skuteczność nagrody zależy od trybu i warunków jej przyznawania.
- Premie, które wypłacane są właściwie zawsze, bez względu na osiągnięcia pracownika, tracą swój motywacyjny walor, a ambitne zadania i projekty, które przydzielane są w nadmiarze wyjątkowo zdolnym pracownikom, powodują ich przeciążenie i w efekcie spadek ich skuteczności. Umiar to jedno ze słów kluczowych, jeśli chodzi o system kar i nagród w organizacji - tłumaczy Wołyńska.
W firmach występują również tzw. miękkie nagrody, na przykład w postaci tytułu pracownika miesiąca albo dyplomu uznania. Tomasz Dziekanowski, menadżer w zespole ds. konsultingu HR firmy PwC, podkreśla, że ważne jest, aby przyznany dowód uznania nie był tylko przysłowiowym uściskiem prezesa, ale także był związany z jakaś gratyfikacją pieniężną, nawet niewielką.
Monika Włodarczyk, doradca zawodowy i coach mówi, że coraz częściej pracownicy doceniają nagrody niematerialne. Wielu zatrudnionych zalicza do nich zmianę warunków zatrudnienia. Dla każdego oznacza to coś innego. Część pracowników chciałaby, aby ich czas pracy był elastyczny i to jest dla nich najważniejsze. Natomiast niektórzy marzą o zmianie umowy o pracę, przykładowo na czas nieokreślony.
Jak się okazuje, oprócz zmiany warunków zatrudnienia dla pracobiorców znaczenie mają również warunki pracy - czy ich stanowiska mają nowoczesne wyposażenie albo czy dostają odzież roboczą, jeśli jest to konieczne.
Strona finansowa jest istotna. Jednak jak podkreśla Włodarczyk, w konfrontacji korzyści materialne vs. niematerialne, coraz częściej wygrywają te drugie. Z jej doświadczenia wynika, że coraz więcej pracowników potrzebuje możliwości wykazania się i wykorzystania swoich kompetencji. Brak możliwości rozwoju i awansu jest dla nich demotywujący.
- Podczas rozmów z moimi klientami znaczna część wyraża chęć, aby szefowie odpowiednio wykorzystali ich kompetencje przykładowo za pomocą awansu czy też przez przydzielenie zadań, które będą dla nich wyzwaniem - komentuje Włodarczyk.
Pracownicy chcą również czuć, że są częścią zespołu, jednym z członków zgranej załogi. Dlatego też ważna jest organizacja współpracy przy danych projektach czy zadaniach, jak również integracja całej kadry.
- Moi klienci deklarują również, że chcieliby częściej integrować się ze współpracownikami przez imprezy integracyjne - tłumaczy Włodarczyk.
Z doświadczenia Moniki Włodarczyk wynika, że szkolenia mogą być dla pracowników zarówno nagrodą, jak i karą. Ludzie chcą się rozwijać i chętnie biorą udział w kursach, jeśli widzą w nich sens, a wiedzę i zdolności zdobyte podczas nauki będą mogli wykorzystać w pracy.
- Jednej z moich klientek, przełożony w taki sposób przekazał informację o udziale w szkoleniu, iż uznała, że jest słaba i nie wykorzystuje swojego potencjału i dlatego została oddelegowana na kurs. Intencje szefa sprawiły, że nauka była dla pracownicy karą - wyjaśnia Włodarczyk.
Warto pamiętać, że odpowiednio dobrane i zorganizowane szkolenie przynosi korzyści nie tylko pracownikom, którzy podnoszą kwalifikacje, ale również firmie.
W ramach niematerialnej nagrody przełożony może również zaproponować dodatkowe dni urlopu lub bezpłatną opiekę nad dziećmi.
Wachlarz nagród niematerialnych, jakim dysponują menadżerowie, jest bogaty. Kluczową sprawą skutecznego motywowania jest sensowność nagrody. Pracownik musi widzieć w działaniu przełożonego pozytywny wydźwięk. To, co dla jednego jest nagrodą, wcale nie musi nią być dla kogoś innego.
Interesują Cię biura, biurowce, powierzchnie coworkingowe i biura serwisowane? Zobacz oferty na PropertyStock.pl

KOMENTARZE (3)