Jak nagradzać bez premii i nagród finansowych?

Coraz częściej pracodawcy rezygnują z kar na rzecz nagród, bo są one lepszym narzędziem motywującym pracowników. A menedżerowie są przez swoich przełożonych szczególnie cenieni, jeśli potrafią nagradzać bez premii i nagród finansowych. Pytanie jak to zrobić…
REKLAMA


Puls HR Puls HR

Jak nagradzać bez premii i nagród finansowych?

Jeśli chodzi o nagrody niematerialne, to najczęściej wśród przełożonych stosowana jest forma feedbacku. Dotyczy to zarówno pozytywnego i negatywnego odzewu odnośnie danego działania pracownika.

- Jeśli mielibyśmy zastanowić się nad pytaniem, czy warto nagradzać przez odpowiedni feedback, to odpowiedź jest jednoznaczna - warto. Dzięki temu pracownicy poznają oczekiwania wobec swoich przełożonych, dowiadują się, nad jakimi obszarami kompetencyjnymi powinni pracować oraz które zachowania, działania są oceniane pozytywnie - tłumaczy Emilia Wiśniewska, trener Gammy.

Aby feedback stał się skutecznym narzędziem motywacji, pochwała musi być konkretna, dotyczyć określonego zachowania i pojawiać się jak najszybciej.

- Najlepiej, aby pochwała pojawiła się zaraz po zachowaniu, za które szef chce pochwalić. Nagroda, która jest oddalona w czasie, nie motywuje tak silnie. Podobnie w przypadku kary czy krytyki, powinna być natychmiastowa - tłumaczy Karol Wolski, psycholog biznesu.

Agnieszka Wołyńska z firmy doradczo-szkoleniowej F5 Konsulting, do skutecznych nagród, oprócz premii finansowych, zalicza gratyfikacje niematerialne. Wśród nich znajdują się ambitne i ciekawe zadania. Jeśli pracownik będzie mógł wziąć udział w ważnym projekcie realizowanym przez firmę, będzie czuł się ważny i doceniony.

Również pochwałę i wyróżnienie oraz dostęp do ścieżki rozwoju w organizacji uważa Wołyńska za efektywne gratyfikacje. Podkreśla jednak, że skuteczność nagrody zależy od trybu i warunków jej przyznawania.

- Premie, które wypłacane są właściwie zawsze, bez względu na osiągnięcia pracownika, tracą swój motywacyjny walor, a ambitne zadania i projekty, które przydzielane są w nadmiarze wyjątkowo zdolnym pracownikom, powodują ich przeciążenie i w efekcie spadek ich skuteczności. Umiar to jedno ze słów kluczowych, jeśli chodzi o system kar i nagród w organizacji - tłumaczy Wołyńska.

W firmach występują również tzw. miękkie nagrody, na przykład w postaci tytułu pracownika miesiąca albo dyplomu uznania. Tomasz Dziekanowski, menadżer w zespole ds. konsultingu HR firmy PwC, podkreśla, że ważne jest, aby przyznany dowód uznania nie był tylko przysłowiowym uściskiem prezesa, ale także był związany z jakaś gratyfikacją pieniężną, nawet niewielką.

Monika Włodarczyk, doradca zawodowy i coach mówi, że coraz częściej pracownicy doceniają nagrody niematerialne. Wielu zatrudnionych zalicza do nich zmianę warunków zatrudnienia. Dla każdego oznacza to coś innego. Część pracowników chciałaby, aby ich czas pracy był elastyczny i to jest dla nich najważniejsze. Natomiast niektórzy marzą o zmianie umowy o pracę, przykładowo na czas nieokreślony.

CZYTAJ DALEJ »
Podobał się artykuł? Podziel się!

REKLAMA

FORUM TYMCZASOWO NIEDOSTĘPNE

W związku z ciszą wyborczą dodawanie komentarzy zostało tymczasowo zablokowane.
trener 2014-02-13 20:30:27

a jakim słowem zastąpić coaching ? ostatnio na szkoleniu miałem zarzut, że używam słowa coaching pochodzenia angielskiego więc nie dbam o polszczyznę. Macie pomysł na polski odpowiednik?

zocha 2013-12-16 15:15:33

A czy informacja zwrotna nie jest po prostu odpowiedzią?

Jonek 2013-12-16 12:37:38

czy nie ma polskich słów tylko korpo-nowomowa, której pracownik fizyczny a nawet umyslowy nie rozumie. Ja daję pracownikowi informację zwrotną , a nie feedback.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.