Trwa rejestracja uczestników na nasz tegoroczny Europejski Kongres Gospodarczy. Zapraszamy! Udział możecie potwierdzić pod
tym linkiem.
• Ekspertka ds. employer brandingu z firmy HRK zwraca uwagę na potrzebę obustronnej komunikacji w firmie i jasnego przekazywania pracownikom swoich celów i misji.
• Badania wskazują, że awans czy podwyżka nie są wcale idealnym rozwiązaniem na motywację pracownika. Efekt znika po 3 miesiącach.
• Ważne jest też tworzenie dobrej atmosfery w pracy – bo w niej spędza się większość czasu – i oferowanie dodatków motywacyjnych.
Eksperci wskazują, że budowanie wizerunku wewnątrz organizacji staje się obecnie priorytetem – dzięki skutecznym działaniom zatrudnieni czują się docenieni i zmotywowani do pracy. Zaangażowany pracownik wykracza poza swoje minimum obowiązków i przyczynia się do rozwoju firmy.
Znalezienie odpowiednich pracowników jest coraz trudniejsze. Dla młodszego pokolenia, które niedawno weszło na rynek pracy, ważna jest między innymi wysokość pensji oraz dodatkowe korzyści, np. rozwój umiejętności, możliwość pracy zdalnej czy komfortowe warunki. Millenialsi bardziej cenią sobie ciekawe projekty niż poczucie stabilności, dlatego zatrzymanie operatywnych, ambitnych osób w strukturach firmy jest wyzwaniem dla pracodawców – komentuje Gabriela Golińska, Employer Branding Specialist w HRK.
Czytaj też: Polacy lubią swoją pracę? Niestety nie wszyscy
Jak wykazały ostatnie badania Instytutu Gallupa, tylko 13 proc. pracowników na świecie jest zaangażowanych w swoje obowiązki zawodowe. Jak motywować pracowników? Nie ma złotego środka, ale są różne możliwe drogi.
Komunikacja werbalna i internetowa
Komunikacja wewnętrzna jest najważniejszym elementem w poprawnym funkcjonowaniu każdej organizacji. Wzmacnia poczucie przynależności, motywuje i odkrywa potencjał zespołu. Wraz z rozwojem firmy, zwiększaniem się liczby zatrudnionych w niej osób i pracujących zdalnie pojawiają się problemy w utrzymywaniu dwustronnej komunikacji z pracownikami. Na szczęście z pomocą przychodzą nowe technologie.
- W dzisiejszych czasach możemy wykorzystywać media społecznościowe i inne platformy internetowe do realizacji celów biznesowych. Dzięki tego typu komunikatorom firmy, które zatrudniają pracowników na całym świecie, mogą sprawnie zarządzać komunikacją i docierać do każdej osoby za pomocą jednego kliknięcia. Jest to duże ułatwienie w budowaniu relacji. Może jednak też stanowić zagrożenie – coraz mniejszą uwagę przykłada się komunikacji bezpośredniej, której często nie da się zastąpić innymi formami rozmów. Dwustronna komunikacja łączy pracownika z firmą, dzięki czemu ten staje się jej ambasadorem – przyznaje Gabriela Golińska.
Dobre warunki w pracy i poza pracą
Oprócz nacisku na komunikację wewnątrz firmy ważne jest także tworzenie pozytywnego środowiska pracy. Pracownik powinien czuć się w nim komfortowo i bezpiecznie, ponieważ spędza w pracy zazwyczaj ponad połowę swojego dnia. Duże firmy sięgają po takie działania jak masaże w przerwie od pracy czy nowoczesne i ergonomiczne przestrzenie.
Komunikacja wewnętrzna jest najważniejszym elementem w poprawnym funkcjonowaniu każdej organizacji. (fot. fotolia)
Specjaliści HRK wskazują, że ile firm, tyle pomysłów na dodatki motywujące zatrudnionych. Pracodawcy oferują dofinansowanie do kursów językowych, wyjazdy integracyjne do ciekawych miejsc czy benefity takie jak bony upominkowe i bilety do kina. Coraz popularniejsze jest dostarczanie świeżych owoców i warzyw do firmy, organizowanie lunchów czy dni tematycznych. Ciekawym rozwiązaniem są także konkursy, w których zatrudnieni mogą ujawnić swój talent bądź podzielić się pasją i zainteresowaniami. Najważniejsze jednak w angażowaniu do wykonywania obowiązków jest stworzenie poczucie zaufania.
Pozwól wyznaczać cele
Kiedy firma posiada już właściwych pracowników, przełożeni powinni przekazywać im jasne, ambitne i realne cele – takie, które są powiązane ze strategią organizacji. Ciekawą praktyką jest samodzielne wyznaczanie celów do osiągnięcia – zwiększa to motywację do pracy i ogranicza frustrację z niemożliwych do osiągnięcia planów, które zabiją zaangażowanie już na samym wstępie.
Ostatnimi czasy zauważamy, że coraz więcej firm stawia na transparentność, co objawia się m.in. w jasno sprecyzowanych i komunikowanych celach nie tylko dla poszczególnych zespołów, ale i tych wyznaczonych dla całej firmy. Pozwala to pracownikom zrozumieć zarówno sens wykonywanej pracy, jak i działanie organizacji – tłumaczy Gabriela Golińska.
Czytaj też: Nowy trend? Firmy budują własne social media
Zarówno misja, jak i wizja firmy to coś, co wyróżnia ją spośród tysiąca innych podobnych organizacji. Im lepiej pracownik poznaje, co jest priorytetem w celach biznesowych, tym szybciej zaczyna rozumieć i utożsamiać się z postawionymi planami. Golińska zwraca uwagę, że misję firmy często widzimy na plakatach porozwieszanych na korytarzach, ale im dłużej one tam wiszą, tym bardziej przestajemy zwracać na nie uwagę. Należy się wystrzegać tego błędu, a misję i wizję należy jasno komunikować.
Podwyżka to nie rozwiązanie?
Pracodawcy mają coraz większą świadomość, że proces budowania zaangażowania zatrudnionych osób jest długotrwały i wymagający konsekwencji w działaniu. Oferowanie podwyżki w celu zwiększenia motywacji pracownika często jest wykorzystywane jako działanie ad hoc. Cechuje się jednak krótkotrwałym wpływem. Według badania Aon Hewitt 2015 „Systemy wynagrodzeń”, otrzymanie awansu poprawia motywację i satysfakcję pracownika na okres od 1 do 3 miesięcy. Tylko konsekwentne realizowanie długoterminowych planów daje efekt długotrwałego zaangażowania pracowników.
Rozwój employer brandingu sprawia, że na rynku pojawiają się coraz to nowsze rozwiązania, które pomagają motywować pracowników. Wyróżniają one pracodawców i ułatwiają pozyskiwanie nowych kandydatów do pracy. Należy jednak pamiętać, że warto umiejętnie dobierać oferowane na rynku narzędzia. Eksperci przestrzegają, że podczas wyboru wskazane jest, aby dopasować system do charakteru firmy i do celu, jaki dzięki niemu ma zostać zrealizowany.
Interesują Cię biura, biurowce, powierzchnie coworkingowe i biura serwisowane? Zobacz oferty na PropertyStock.pl

KOMENTARZE (2)