• Pracownicy, którzy ułamek swojego czasu pracy przeznaczają na aktywności z nią niezwiązane, wykazują się większą kreatywnością.
• W wielu korporacjach tworzenie stref odpoczynku stanowi część kultury organizacyjnej
• Firmy proponują nietypowe benefity, by zmotywować pracowników.
-
Autor:jk
- •28 sty 2016 13:14
Konsole PlayStation, stoły do ping-ponga, rzutki, piłkarzyki – to tylko niektóre przykłady wyposażenia pomieszczeń do relaksu w godzinach pracy. (Fot. fotolia)
Sztywne spotkania firmowe i wyjazdy integracyjne to już przeżytek – coraz więcej firm decyduje się na inne benefity wobec pracowników. O niestandardowych formach „rozpieszczania” zatrudnionych warto pomyśleć nie tylko wtedy, gdy zaczynają zawodzić książkowe sposoby zarządzania zespołem.
Pokoje relaksu
Konsole PlayStation, stoły do ping-ponga, rzutki, piłkarzyki – to tylko niektóre przykłady wyposażenia pomieszczeń do relaksu w godzinach pracy. W wielu korporacjach tworzenie stref odpoczynku stanowi część kultury organizacyjnej, a najlepszym tego przykładem są najwięksi – Google, Facebook czy Intel.
Nieprzypadkowo, najczęściej na takie kroki decydują się firmy reprezentujące branżę technologiczną, w której umysł otwarty na nowości i reagujący na różne bodźce, jest szczególnie doceniany. Pracownik skupiony na odpowiedzialnym projekcie, potrzebuje „resetu”, chwili oderwania od natłoku obowiązków i stresu.
Badania dowodzą, że ci, którzy ułamek swojego czasu pracy przeznaczają na aktywności z nią niezwiązane, wykazują się większą kreatywnością, są zrelaksowani, a przy tym - bardziej wydajni.
…i nie tylko
Część przedsiębiorstw idzie jeszcze dalej w ramach rozwijania oferty kreatywnych korzyści dla personelu. Proponują nietuzinkowe benefity, mające na celu motywowanie podwładnych. Pracownik Intel z siedmioletnim stażem ma prawo skorzystać z płatnego dwumiesięcznego urlopu, który przeznaczyć może np. na podróż marzeń.
Microsoft oferuje autobusy pracownicze wyposażone w stanowiska komputerowe – zachęcając do rozrywki w czasie podróży. Google dofinansowuje zatrudnionych posiadających dzieci, aby mieli możliwość spożytkowania dodatkowych środków na wartościowe jedzenie dla swych pociech.
Znane są też przypadki firm, które wrażliwym pracownicom umożliwiają skorzystanie z urlopu na zagojenie złamanego serca (liczba dni wolnych zależy od wieku zatrudnionej). Pojawiają się również alternatywy dla klasycznego cateringu w organizacjach – jedna z firm w Kalifornii posiada profesjonalnego szefa kuchni, przygotowującego posiłki zgodne z indywidualnym zapotrzebowaniem dietetycznym kadry.
Więcej niż casual friday
Przykładów odstresowania pracowników nie trzeba szukać zbyt daleko. Niektóre z nich, jak popularny casual Friday, przybierać mogą ciekawe formy, odbiegające od pierwotnego założenia. Wrocławska firma Eactive, zajmująca się zwiększaniem widoczności w internecie, znalazła niedawno własny sposób na „rozruszanie” kadry.
- Raz w miesiącu organizujemy przebierane piątki, podczas których chętne osoby zmieniają tradycyjny strój biurowy na ubranie związane z tematem przewodnim, proponowanym przez jednego z uczestników – wyjaśnia właściciel firmy Eactive, Michał Kliszczak.
- Udział w zabawie nie jest obowiązkowy, ale akcją zarażają się kolejni członkowie zespołu. Zwłaszcza, że „przebierankom” towarzyszą konkursy. Mieliśmy już grudniowy dzień lata czy poświąteczny dzień sportu. Sam jestem ciekaw, co pracownicy wymyślą kolejnym razem – dodaje.
Z kolei co dwa tygodnie w piątek pracownicy firmy Ceneo od godziny 12 mają np. tzw. slack. Głównym celem inicjatywy jest integracja i „uczenie się” firmy w nietypowy sposób.
- Nie jest to czas wolny od pracy, który możemy spędzić w domu. Nadal jesteśmy razem, uczestnicząc w różnorodnych warsztatach pozwalających przybliżyć pracę innych działów czy też poznać pasje kolegów i koleżanek - mówi Krzysztof Rynkiewicz, odpowiadający w firmie za employer branding. - Dla przykładu, gdy kilka miesięcy temu wprowadzaliśmy nową kategorię „hand made” na Ceneo, zorganizowaliśmy warsztaty szycia. Osoby chętne mogły pod okiem eksperta stworzyć własne produkty – fartuszki, poszewki, torby na zakupy itp.- dodaje.
Więcej na temat benefitów i pracy w spółce Ceneo możesz przeczytać tutaj: Ceneo: Najbardziej pożądany kandydat? Handlowciec, specjalista obsługi klienta i trener biznesu w jednym
Pracodawcy otwarci na różnorakie potrzeby pracowników, mają szansę stworzyć stabilny zespół profesjonalistów, który nie będzie rozglądać się za nowymi chlebodawcami. Specjalista zmotywowany do działania wykazuje się większą produktywnością i kreatywnością, a także lojalnością wobec przełożonego. Powyższe przykłady natomiast dowodzą, że stworzenie przyjaznego środowiska pracy nie zawsze wiąże się z ponoszeniem dużych kosztów. Wystarczy zaangażowanie i kreatywność.
PODOBAŁO SIĘ? PODZIEL SIĘ NA FACEBOOKU
KOMENTARZE (0)