Glovo, międzynarodowa firma działając w branży delivery, wprowadza jednakowe standardy pracy dla wszystkich swoich kurierów. Jak tłumaczy Glovo, firma zdaje sobie sprawę z tego, że gospodarka zleceniowa stanowi znaczące źródło dochodu dla kurierów i chce im zapewnić równość dostępu do praw socjalnych i świadczeń.
W Polsce w ramach działań „The Couriers Pledge”, Glovo planuje uruchomienie dwóch dodatkowych centrów, w sumie w całej Polsce będzie działało ich 6. Aktualnie centra funkcjonują w Warszawie, Łodzi, Gdańsku i Wrocławiu, kolejne lokalne biura planowane są w Krakowie i Poznaniu.
Od ogłoszenia zobowiązania „The Couriers Pledge” pod koniec 2021 roku Glovo wprowadziło nowe zasady współpracy z kurierami już w Maroku i Gruzji. Teraz czas na Polskę. Natomiast daje sobie czas na wprowadzenie do końca 2023 roku nowych standardów we wszystkich krajach, w których prowadzi działalność.
Jak tłumaczy Glovo, firma zdaje sobie sprawę z tego, że gospodarka zleceniowa stanowi znaczące źródło dochodu dla kurierów i chce im zapewnić równość dostępu do praw socjalnych i świadczeń. Niezależnie od sposobu, w jaki kurierzy świadczą usługi przy użyciu platformy.
- Gospodarka zleceniowa otworzyła nowe możliwości, ale postawiła przed światem również wiele wyzwań, które wpływają na potrzebę nieustannego ulepszania tego systemu. W Glovo zawsze opowiadaliśmy się za tym by umożliwić kurierom dostęp do większego pakietu benefitów. Jako firma uważamy, że ta inicjatywa wyznacza nowy standard branżowy dla gospodarki zleceniowej. Takiej, która czerpie z najlepszych praktyk w tym zakresie – mówi Carlos Silvan, dyrektor generalny Glovo Polska.
Nowy zestaw standardów obejmuje kwestię zarobków, ubezpieczenia, bezpieczeństwa oraz dostępu do dodatkowych szkoleń. Są to:
● Adekwatne wynagrodzenie – pełna przejrzystość w zakresie stawki godzinowej, niezależnie od formy świadczenia usługi, a także „bonus lojalnościowy” dodawany do wynagrodzenia.
● Ochrona ubezpieczeniowa – pełne ubezpieczenie od wszelkich wypadków losowych, odpowiedzialności cywilnej i transportu towarów, jednorazowa wypłata w przypadku zostania rodzicem, a także wsparcie podczas choroby. Wdrożono również przycisk SOS w aplikacji na wypadek sytuacji alarmowych bądź ratunkowych.
● Bezpieczeństwo drogowe – pakiety bezpieczeństwa drogowego, w tym kaski i kamizelki odblaskowe, będą dostępne dla wszystkich kurierów za pośrednictwem Glovo Store. Kurierzy będą mieli także dostęp do stacji naprawczych i serwisowych.
● Prawa socjalne – wzmocnione procedury odwoławcze i wprowadzona polityka antydyskryminacyjna; bardziej przejrzysty i przystępny proces odwoławczy dla wszystkich kurierów wyłączonych z aplikacji. Nowo powstałe kanały komunikacji umożliwiają kurierom wspólne uczestnictwo w decyzjach wpływających na ich korzystanie z platformy oraz sprzyjają otwartemu dialogowi z kurierami i stowarzyszeniami.
● Wsparcie rozwoju – dostęp dla kurierów korzystających z platformy Glovo do kursów szkoleniowych z zakresu przedsiębiorczości, zarządzania biznesem, umiejętności informatycznych lub języków, które mają pomóc kurierom w rozwijaniu ich umiejętności.
Przykład do naśladowania
- Glovo, jako jedna z największych firm w gospodarce zleceniowej, może stać się przykładem najlepszych praktyk w swoim sektorze, jeśli zobowiąże się do wdrożenia kompleksowych polityk poprawiających warunki świadczenia usług przez kurierów. Fairwork nie prowadzi działań promocyjnych dla firm, ale zapewnia niezależny audyt i ocenę ich działań i praktyk. Dlatego z zadowoleniem przyjmujemy zaproszenie Glovo do współpracy przy ich zobowiązaniu dla kurierów i czekamy na przetestowanie ich wdrożenia w kwestii podjętych działań - mówi prof. Mark Graham, dyrektor Fairwork.
Zobowiązania podjęte przez Glovo w ramach „The Couriers Pledge” będą przedmiotem zewnętrznych audytów Fairwork, a wszystkie ustalenia zostaną podane do wiadomości publicznej.
Czytaj więcej: Biedronka otwiera "ciemne sklepy". Pracę znajdą wyłącznie kurierzy
Fairwork oceni i zaraportuje postępy, jakie Glovo czyni w stosunku do zadeklarowanych zobowiązań. Pierwszy audyt w Polsce zostanie przeprowadzony przed uruchomieniem inicjatywy, a drugi w ciągu pierwszych sześciu miesięcy od wdrożenia inicjatywy.
Kontrola zewnętrzna Fairwork będzie składała się z ankiet i wywiadów z kurierami w krajach, w których wdrożono „The Couriers Pledge”. Dla zapewnienia niezależności, uczciwości i obiektywności wyników, Glovo zostanie wyłączone z tych procesów. Fairwork to międzynarodowy projekt badawczy, który ocenia warunki świadczenia usług poprzez platformy w oparciu o pięć zasad uczciwych praktyk.
Fairwork nie otrzyma wynagrodzenia od Glovo, a współpraca ma na celu wskazanie wszystkich obszarów, w których firma wymaga ulepszenia obowiązujących zasad.
KOMENTARZE (0)