PARTNERZY PORTALU partner portalu partner portalu

Firmę poznaje się po tym, jak żegna się z pracownikami. Pomóc może offboarding

W trakcie rekrutacji do nowej pracy 43 proc. osób czyta komentarze na temat potencjalnego pracodawcy zamieszczone w internecie. Byli pracownicy mogą być najlepszą, ale też najgorszą reklamą. Wiele zależy od tego, jak pracodawca rozstanie się z zatrudnionym.
REKLAMA


Puls HR Puls HR

Firmę poznaje się po tym, jak żegna się z pracownikami. Pomóc może offboarding

  • Offboarding to proces, dzięki któremu pracodawca zarządza doświadczeniem pracowników pod koniec ich współpracy z firmą.
  • Firmy bardzo często jednak szybko rozpoczynają nowy proces rekrutacyjny kosztem offboardingu - w ten sposób zaniedbują sprawy opuszczającego strukturę pracownika.
  • Tymczasem odpowiednie przygotowanie i przeprowadzenie zwolnienia pozwala rozstać się w lepszej atmosferze.

Z 5. edycji raportu „Candidate Experience w Polsce”, przygotowanego przez eRecruiter, wynika, że ponad połowa (56 proc.) kandydatów zanim zaaplikuje na ofertę pracy, sprawdzi opinię pracowników na temat firmy. Z kolei w trakcie rekrutacji do nowej pracy 43 proc. osób czyta komentarze na temat potencjalnego pracodawcy zamieszczone w internecie. Natomiast 36 proc. sprawdza opinie wśród znajomych i rodziny.

Właśnie dlatego warto zadbać o pracowników, którzy z różnych powodów rozstają się firmą. Mogą być oni najlepszą, ale także najgorszą reklamą dla firmy. Pomocny może być offboarding - proces, dzięki któremu pracodawca zarządza doświadczeniem pracowników pod koniec ich współpracy z firmą. Obejmuje wszystkie kroki niezbędne do pomyślnego rozstania się z pracownikiem po jego rezygnacji lub rozwiązaniu umowy.

Jednak w przeciwieństwie do onboardingu, który wdraża coraz więcej firm, offboarding nie jest popularny w spółkach. Jak wskazuje Joanna Galińska, consultant HR&Legal w agencji Antal, może to wynikać z braku świadomości na temat korzyści, jakie przynosi narzędzie. Drugą kwestią jest stres związany z odejściem lub zwolnieniem pracownika.

– Organizacje bardzo często szybko rozpoczynają nowy proces rekrutacyjny kosztem offboardingu. W ten sposób zaniedbują sprawy opuszczającego strukturę pracownika, co w konsekwencji przekłada się na brak płynności w biznesie oraz pogorszenie relacji z odchodzącym pracownikiem – wyjaśnia Joanna Galińska.

Również Aleksandra Kubicka, HR business partner w No Fluff Jobs, uważa, że brak zainteresowania offboardingiem ze strony firm to efekt braku wiedzy o tym, jak podejść do tematu rozstania się z pracownikiem.

– Takie rozstanie nie jest z reguły łatwe i może się wydarzyć z wielu powodów. Często sytuacja jest po prostu stresująca, zwłaszcza jeśli to firma zdecydowała się zakończyć współpracę z pracownikiem i trzeba mu tę informację przekazać – dodaje.

CZYTAJ DALEJ »
Podobał się artykuł? Podziel się!

REKLAMA

2 komentarzy. Kliknij aby dodać komentarz.

zbyszko 2020-02-19 22:11:32

Może lepiej płacić wynagrodzenia i nie grozić pracownikom pozwami, kiedy sami chcą się zwolnić?! Wystawiać pracownikom świadectwa pracy? Tak niewiele, tylko jakoś firma Milmex z Sosnowca potraktowała kilkuset swoich pracowników jak śmieci...

Kierownik Działu 2020-02-19 16:51:30

Dobry artykuł, mnie uczono, że jezeli pracownik szukajacy pracy, zle mowi o byłym pracodawcy, a nie o swoich kompetencjach,to jak odejdzie , to mi też opinie zła wystawi

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.