Feedback w praktyce: cele, metody, skutki. Oto jak przeprowadzić proces, by zyskał pracownik i firma

Pracownik musi wiedzieć, czy to, czego dokonał satysfakcjonuje przełożonego i spełnia jego oczekiwania. Prośba o informację zwrotną jest też świadomym działaniem na rzecz swojego rozwoju - twierdzi Sebastian Bekiersz, talent development and HR projects manager w ManpowerGroup. Jak podkreśla, informacja zwrotna ewoluowała w ostatnim czasie w stronę mniej dyrektywnych sposobów rozwijania pracownika. Stało się tak pod wpływem rosnącej popularności coachingu.
REKLAMA


Puls HR Puls HR

Feedback w praktyce: cele, metody, skutki. Oto jak przeprowadzić proces, by zyskał pracownik i firma

  • Informacja zwrotna, czyli feedback jest kluczowa dla pracownika, ponieważ odpowiada na jego najważniejsze potrzeby - rozwoju i bezpieczeństwa.
  • Inicjatywa w uzyskaniu informacji zwrotnej może wyjść nie tylko od pracodawcy, ale również od pracownika.
  • Pracownik może sięgnąć po ocenę jego pracy u innych współpracowników.

Informacja zwrotna jest kluczowa dla pracowników we współczesnym, szybko zmieniającym się świecie pracy. Kiedyś pracownik rozwijał się stopniowo, kumulując wiedzę i doświadczenie, podpatrując bardziej doświadczonych kolegów. W obecnej sytuacji, ze względu na szybką zmianę i dezaktualizację potrzebnych umiejętności rozwój pracownika ma formę cyklu.

Tak dzieje się nie tylko w najdynamiczniej rozwijających się branżach. Zauważmy, jak dużo zawodów zmieniło się lub całkowicie wypadło z rynku – w wielu z nich nie ma osób z 20-letnim doświadczeniem, od których moglibyśmy się uczyć. Kluczowym narzędziem do rozwoju swoich kompetencji okazuje się umiejętność czerpania wiedzy z doświadczenia, wykorzystując otrzymany feedback.

Istotność informacji zwrotnej dla pracownika

Informacja zwrotna jest kluczowa dla pracownika, ponieważ odpowiada na jego najważniejsze potrzeby. Pierwszą z nich jest potrzeba rozwoju. Bez informacji zwrotnej pracownik nie może się rozwijać – nie wie, czy dane zadanie wykonuje poprawnie i nie wie również, co może zrobić, aby wykonać je lepiej.

Czytaj też: Feedback demotywuje pracowników. Menadżerowie czas na feedforward

Kolejną jest potrzeba bezpieczeństwa. Brak informacji o tym, jak pracownika oceniają inni, a w szczególności przełożony, zaburza poczucie komfortu i stabilności. U bardziej wrażliwych osób, które muszą domyślać się, jak ocenia ich manager, pojawia się stres, strach przed krytyką, czy nawet zwolnieniem. W takich sytuacjach brakuje poczucia pewności siebie, spada również motywacja i zaangażowanie pracownika. Konstruktywna informacja zwrotna daje zatrudnionym jasne wytyczne do tego, co robić, żeby się poprawić. Pamiętajmy również, że feedback, często pozytywny, to również wzmocnienie pracownika i budowanie jego pewności siebie.

CZYTAJ DALEJ »
Podobał się artykuł? Podziel się!

REKLAMA

1 komentarzy. Kliknij aby dodać komentarz.

Zeghar 2018-10-12 22:45:20

OK, dobra, zaraz... Przecież coaching był modny ładne kilka lat temu. Znowu powrócił? Dobijcie go wreszcie jakimś osikowym kołkiem.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.