Zjedzmy brunch na ASAPie - problemy pracowników z korpomową

Praca w korporacji to nie piece of cake, oj, sorry, tzn. przepraszam. Anyway… Może zacznijmy ten wstęp jeszcze raz. Praca w korporacji to nie bułka z masłem. Nie chodzi tylko o dużą odpowiedzialność, tempo pracy, presję czasu, konieczności śrubowania wyników, ale również o… swoisty język. A raczej - korporacyjną nowomowę. Te wszystkie czelendże, dedlajny, asapy, kejpiaje, fakapy nie zostają w korpie, gdy sprzątamy biurko i idziemy do domu. Przeciwnie - idą za nami, wpływając na to, jak mówimy na co dzień. Istnieje jednak magiczna recepta, pozwalająca walczyć z językowymi naleciałościami korpomowy. To rozmowa z dzieckiem. Jeśli nie potrafimy dziecku w prostych zdaniach, bez użycia korpomowy, wytłumaczyć meandrów naszej pracy - to znak, ze coś jest z nami nie tak.
REKLAMA


Puls HR Puls HR

Zjedzmy brunch na ASAPie - problemy pracowników z korpomową

  • Używamy skomplikowanego języka, skrótów myślowych i żargonu firmowego. Jednak, aby wyjaśnić wartości, jakie oferujemy, powinniśmy używać czystego i przejrzystego języka - pisze Barbara Michalska z Microsoft.
  • Warto pamiętać o tym, aby wykazywać więcej empatii w rozmowie z drugą osobą.
  • Zapomnijcie na chwilę o OneDrive jako „cloud-based storage” czy „pamięci masowej w chmurze”. Myślcie o tym jak o wielkiej, internetowej szufladzie, w której możecie trzymać wszystko.

Na temat korporacyjnej nowomowy napisano już wiele. Powstały dziesiątki słowników wyjaśniających najpowszechniejsze terminy i skróty – takie jak wyżej wspomniane ASAP czy KPI. Nie raz też nasza rodzina i znajomi spoza korporacji prosili nas o przetłumaczenie tego, co mówimy, z języka korporacji na język polski.

„Zjedzmy brunch (ang. breakfast + lunch - red.), bo ASAP (ang. as soon as possible) muszę zrobić reschedule meetingu w sprawie KPI na najbliższy sprint”. „Musimy drive’ować hype w social mediach pod ten topic”. Oczywiście są to ekstremalne przykłady nowomowy, ale spytajmy się naszych bliskich czy domyślają się o co chodzi. Zapewne niewielu dałoby radę rozszyfrować korporacyjne hieroglify, no po prostu nie przeszli przez korporacyjny świat. W przeciwieństwie do naszego współpracownika siedzącego biurko obok, który pokiwa głową z understandingiem.

"Jeśli nie umiesz czegoś wyjaśnić ośmiolatkowi, to po prostu nie znasz się na tym". Autorem tej złotej myśli jest nie kto inny jak Albert Einstein. Dla mnie jest to jedna z najważniejszych lekcji, która uczy szacunku i pokory. Bardzo często, kiedy znamy dobrze ofertę naszej firmy i dla nas jest ona łatwa zakładamy, że klient też na pewno ją zna. Jak widać nie tylko rodzina i bliscy mogą mieć problem ze zrozumieniem tego jak i nad czym pracujemy.

Używamy skomplikowanego języka, skrótów myślowych i żargonu firmowego. Jednak, aby wyjaśnić wartości, jakie oferujemy, powinniśmy używać czystego i przejrzystego języka.

Weźmy taki OneDrive określany fachowo jako “pamięć masowa w chmurze” albo – tadam! – „cloud-based storage”. Zmieńmy jego opis na „wirtualny dysk” albo „miejsce przechowywania dokumentów i materiałów” – i od razu życie jest przyjemniejsze. Isn’t it? W sensie – czyż nie?

CZYTAJ DALEJ »
Podobał się artykuł? Podziel się!

REKLAMA

2 komentarzy. Kliknij aby dodać komentarz.

Tuja 2018-12-27 10:11:46

Tekst fajny, ale z kategorii light:) Polszczyzna do poduczenia. Przykład? Zapytaj - a nie spytaj się. Powiesz usiądź się? No chyba nie...

Jacol 2018-12-23 10:03:46

Zagubione Korpoludki

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.