PARTNERZY PORTALU partner portalu partner portalu

Zatrudniaj odgromników, unikaj agresorów

Prof. Rod Martin z Uniwersytetu Western Ontario w latach 80. badając temat humoru, stworzył teorię adaptacyjności. Podzielił w ten sposób humor na cztery kategorie: samoobronny, prospołeczny, samodeprecjonujący oraz agresywny. A jak się okazuje, to, jakie mamy poczucie humoru, ma dość duży wpływ na naszą (i nie tylko naszą) pracę.
REKLAMA


Puls HR Puls HR

Zatrudniaj odgromników, unikaj agresorów

  • Śmiech jest wyjątkowo ważny. Dotlenia organizm, redukuje napięcie i uaktywnia mięśnie.
  • Szczery śmiech jest zaraźliwy i... doceniany. Dzięki niemu poprawia się atmosfera i relacje w firmie.
  • A jak się okazuje, pozytywne usposobienie może mieć wpływ również na nasze szanse na rynku pracy.

Wymagania: doświadczenie i poczucie humoru

Zacznijmy od tego, że poczucie humoru coraz częściej jest jednym z elementów ogłoszeń rekrutacyjnych. Pracodawcy przykładają oczywiście dużą wagę do doświadczenia i wykształcenia. Ważne coraz częściej stają się jednak kompetencje miękkie oraz pewne predyspozycje i cechy osobowości, w tym poczucie humoru.

Psychologowie podkreślają, że rozśmieszenie przyszłego szefa pozytywnie wpływa na odbiór kandydata do pracy. Pojawia się bowiem tzw. efekt aureoli. Nieświadomie osobie dowcipnej przypisujemy takie cechy jak: towarzyskość, szczerość, serdeczność, tolerancja czy ciepło. 

Obserwacje zachowań ludzkich pokazują, że osoby z poczuciem humoru są bardziej kreatywne i otwarte na szukanie nowych rozwiązań. Według sondaży przeprowadzonych przez Hodge-Cronin & Associates, aż 98 proc. z 737 prezesów najchętniej zatrudnia kandydatów z dobrym poczuciem humoru. Zdecydowanie mniejsze szanse na pracę mają osoby mało zdystansowane i pozbawione skłonności do sporadycznego żartu.

To nie koniec. 91 proc. kadry kierowniczej uważa, że poczucie humoru może pomóc w uzyskaniu awansu, 84 proc. uważa, że ludzie z dobrym poczuciem humoru wykonują lepszą pracę.

Samo poczucie humoru jest w wielu przypadkach jedną z najbardziej pożądanych cech przywódców (obok solidnej etyki pracy). Na pewno pomaga ono przełamać lody w zespole, szczególnie na linii menedżer - zespół. Ci, którzy żartują z zespołem, postrzegani są jako bardziej nastawieni na budowanie pozytywnych relacji.

- Szef, który potrafi mówić o sobie z przymrużeniem oka, jest postrzegany jako ten, którego warto polubić – tłumaczy prof. Cecily Cooper z Uniwersytetu w Miami.

Budowanie kultury organizacyjnej opartej na humorze jest niezwykle istotne. Okazuje się bowiem, że osoby mogące w swoim miejscu pracy żartować, są mniej zestresowane. Co najistotniejsze, mając świadomość, że humor w pracy nie jest niczym złym, często rozładowują w ten sposób napięcia, stając się swoistymi "odgromnikami". 

Cztery rodzaje humoru – którego się wystrzegać?

CZYTAJ DALEJ »
Podobał się artykuł? Podziel się!

REKLAMA

Nie ma jeszcze komentarzy. Kliknij aby dodać komentarz.

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.