Te skandynawskie trendy kształtują przyszłość biznesu

Smarter Living and Working, AI for Humanity, Fossil Fuel Free, Hub Ecosystem czy Blue Farming to tylko niektóre ze współczesnych trendów przedstawionych w najnowszym raporcie Skandynawsko-Polskiej Izby Gospodarczej (SPCC) “Nordic Insights – trendy, które kształtują przyszłość biznesu”.
REKLAMA


Puls HR Puls HR

Te skandynawskie trendy kształtują przyszłość biznesu

  • W raporcie SPCC „Nordic Insights” najważniejsze kierunki rozwoju biznesu zostały przestawione w 14 głównych trendach kształtujących jego przyszłość.
  • Podzielono je na trzy grupy tematyczne: Gospodarka i Technologia, Środowisko i Zrównoważony Rozwój oraz Społeczeństwo i Praca.

Na potrzeby raportu „Nordic Insights” infuture hatalska foresight institute przeprowadził również badanie wśród firm członkowskich Skandynawsko-Polskiej Izby Gospodarczej, którego celem było zdefiniowanie ich postaw wobec wyodrębnionych trendów. 73 proc. firm biorących udział w badaniu uznało, że śledzenie trendów jest ważne w perspektywie dalszego rozwoju biznesu. Natalia Hatalska podkreśla, że „każda z firm stoi dziś przed wieloma wyzwaniami. Każda musi się zmierzyć z postępującą digitalizacją życia, zmianami technologicznymi oraz demograficznymi. Ale jednym z najważniejszych wyzwań jest chyba tempo dziejących się zmian. Firmy muszą sobie odpowiedzieć na pytanie nie tylko jak je śledzić, ale przede wszystkim, jak na nie odpowiadać. Jaką strategię przyjąć, jakie zasoby zaangażować”.

Spośród wszystkich prezentowanych w raporcie trendów najpowszechniejszym okazał się trend bazujący na współpracy, networkingu i sieciowaniu – Hub Ecosystem (trend NOW). Aż 70 proc. badanych firm posiada rozwiązania umożliwiające współpracę i sieciowanie wewnątrz firmy. Podobny odsetek firm (62 proc.) ma zapewnione rozwiązania umożliwiające współpracę i sieciowanie z innymi firmami bądź organizacjami. Hub Ecosystem silnie wpisuje się w tradycję skandynawskiej kultury pracy. Innowacyjność i otwartość to wartości bliskie Skandynawom.

W krajach nordyckich prężnie działają platformy, koncentratory (ang. hub) czy akceleratory rozwoju umożliwiające sieciowanie i wymienianie się doświadczeniami. Idea sieciowania i wymiany doświadczeń działa w Skandynawii na szczeblu międzynarodowym oraz lokalnym – zarówno na poziomie współpracy między firmami, jak i w samej firmie, między pracownikami. Start-upowym liderem w regionie jest Szwecja, nazywana Doliną Krzemową Europy. W samym Sztokholmie działa około 8 tys. startupów, zatrudniających prawie 52 tys. pracowników. Aż 5 z 10 najszybciej rozwijających się firm w Europie pochodzi ze Sztokholmu, a 18 proc. wszystkich pracowników związanych jest z branżą technologiczną.

Kolejnym trendem, który funkcjonuje w połowie przebadanych firm stowarzyszonych w SPCC jest powszechne dbanie o pracowników polegające na zapewnieniu rozwiązań wspierających zdrowie psychiczne i samopoczucie. Trend Work Wellbeing (trend NOW) obejmujący całość procedur wdrażanych wewnątrz organizacji w celu zapewnienia przyjaznego środowiska pracy opartego na współpracy i wellbeingu. Można go odbierać na poziomie relacji (employee wellbeing) i równowagi między pracą a życiem prywatnym (worklife balance). Pozostałe dwa trendy istotne w obszarze Społeczeństwo i Praca to EduTech (trend NOW) i MindCare (trend NEW).

Więcej czytaj tutaj

Podobał się artykuł? Podziel się!

REKLAMA

Nie ma jeszcze komentarzy. Kliknij aby dodać komentarz.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.