PARTNERZY PORTALU partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu

Strajk w Lufthansie: Może ucierpieć 50 tys. polskich pasażerów. Jakie mają prawa?

Blisko 50 tysięcy polskich pasażerów może być poszkodowanych w wyniku strajku personelu pokładowego niemieckiego przewoźnika. I choć przepisy unijne zabezpieczają interesy podróżnych na wypadek takich sytuacji, to oni sami nie korzystają z praw, które im przysługują.

  • Autor:jk
  • 9 lis 2015 17:49
Strajk w Lufthansie: Może ucierpieć 50 tys. polskich pasażerów. Jakie mają prawa?
- Nawet w przypadku zaopiekowania się pasażerem poprzez zagwarantowanie posiłków i hotelu przewoźnik zgodnie z powszechnie obowiązującymi przepisami prawa jest zobowiązany do wypłaty odszkodowania ryczałtowego – mówi Marcin Maciejewski, ekspert w zakresie prawa konsumenckiego. Fot. pixabay
REKLAMA

Opieka nad pasażerem w postaci posiłków i napojów - w wymiarze odpowiednim do okresu oczekiwania na zastępczy lot, nocleg w hotelu, gdy alternatywny lot jest w dniu późniejszym, transport do i z lotniska oraz dwie darmowe rozmowy telefoniczne to podstawowe obowiązki przewoźnika, niezależnie od faktu czy ponosi on odpowiedzialność za zdarzenie.

Co więcej, przewoźnik ma obowiązek przedstawić pasażerowi alternatywne połączenie do miejsca docelowego w najwcześniejszym możliwym terminie, włączając przewoźników konkurencyjnych. Prawa te wynikają wprost z Rozporządzeniem (WE) Nr 261/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 11 lutego 2004 r. ustanawiającego wspólne zasady odszkodowania i pomocy dla pasażerów w przypadku odmowy przyjęcia na pokład albo odwołania lub dużego opóźnienia lotów.

Odszkodowanie za opóźniony lot

Warto też pamiętać, że dodatkowo przewiduje ono konieczność wypłaty odszkodowania ryczałtowego za anulowany lot, bądź opóźniony w porcie docelowym o co najmniej trzy godziny, do kwoty 600 euro za zdarzenie.

- Nawet w przypadku zaopiekowania się pasażerem poprzez zagwarantowanie posiłków i hotelu przewoźnik zgodnie z powszechnie obowiązującymi przepisami prawa jest zobowiązany do wypłaty odszkodowania ryczałtowego – mówi Marcin Maciejewski, ekspert w zakresie prawa konsumenckiego.

- Lufthansa notorycznie odmawia wypłat twierdząc, iż strajk własnych pracowników przewoźnika jest tzw. okolicznością nadzwyczajną, na którą Lufthansa nie ma wpływu. Polskie sądy stoją na straży przepisów i zasądzają odszkodowania w sprawach przez nas prowadzonych - dodaje Maciejewski.

Strajk w Lufthansie

Tylko w 2014 roku Lufthansa przewiozła z 9 polskich lotnisk blisko 2 miliony pasażerów. To kolejna w ostatnim czasie akcja protestacyjna pracowników przewoźnika. We wrześniu, po raz 15 protestowali piloci, tym razem, przez 8 dni strajkuje personel pokładowy Lufthansy zrzeszony w związku zawodowym UFO. Zapowiedział on z minimalnym wyprzedzeniem strajk w dniach 6 – 13 listopada 2015 roku. Strajk rozpoczął się 6 listopada o godzinie 14 dnia i większość rejsów, szczególnie w ruchu dalekodystansowym z Frankfurtu i Düsseldorfu zostało anulowanych.

Pozostali przewoźnicy Grupy Lufthansa, t.j. Air Dolomiti, Austrian Airlines, Brussels Airlines, Eurowings, Germanwings, Lufthansa CityLine oraz Swiss nie strajkują i wykonają połączenia do Frankfurtu i Düsseldorfu w trybie dotychczasowym.

PODOBAŁO SIĘ? PODZIEL SIĘ NA FACEBOOKU

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Strajk w Lufthansie: Może ucierpieć 50 tys. polskich pasażerów. Jakie mają prawa?

Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

Redakcja poleca

Nie przegap żadnej nowości!

Subskrybuj newsletter PulsHR.pl Zamawiając newsletter akceptujsz Politykę prywatności portalu


REKLAMA

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.