PARTNERZY PORTALU partner portalu partner portalu

Opóźniony lot, zgubiony bagaż. Ponad 1700 reklamacji nieudanego urlopu

Od 1 czerwca do 26 września do Europejskiego Centrum Konsumenckiego wpłynęło 1727 skarg, 35 proc. z nich stanowiły sprawy powiązane z turystyką i podróżami - podało w poniedziałek ECK. Przypomniało, że czas na reklamację nieudanego urlopu różni się w zależności od zgłaszanego problemu.

  • Autor: PAP/KDS
  • 27 wrz 2021 12:58
Opóźniony lot, zgubiony bagaż. Ponad 1700 reklamacji nieudanego urlopu
Od 1 czerwca do 26 września 2021 konsumenci zgłosili 1727 skarg. (Fot. Shutterstock)
REKLAMA
  • Europejskie Centrum Konsumenckie (ECK), działające przy Urzędzie Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK), podsumowało wakacyjne skargi, które wpłynęły do instytucji.
  • Od 1 czerwca do 26 września 2021 konsumenci zgłosili 1727 skarg. 35 proc. z nich stanowiły sprawy powiązane z turystyką i podróżami.
  • Chodziło o opóźnione i odwołane loty, problem z bagażem, zakup usług turystycznych, noclegi, wypożyczanie aut. 23 proc. dotyczyło wyłącznie odwołanych i opóźnionych lotów - poinformowano.

W porównaniu z tym samym okresem 2020 liczba zgłoszeń była niższa. Wówczas zgłoszono 2511 skarg, 40 proc. z nich miało związek z pandemią. Wśród tegorocznych skarg zaledwie 123 zgłoszenia konsumentów dotyczą problemów wywołanych przez pandemię - zaznacza ECK.

ECK wskazuje, że terminy na wysłanie reklamacji mogą się różnić w zależności od problemu. W przypadku opóźnionego lub odwołanego lotu jest to rok (zgodnie z polskim prawem). Na reklamację uszkodzonego bagażu konsument ma 7 dni, a reklamację opóźnienia dostarczenia bagażu - 21 dni od dnia jego otrzymania. Jeśli bagaż zostanie zagubiony, reklamację najlepiej złożyć bezzwłocznie.

Interesują Cię biura, biurowce, powierzchnie coworkingowe i biura serwisowane? Zobacz oferty na PropertyStock.pl

Opóźnienie lub odwołanie przejazdu pociągiem można reklamować w ciągu roku od zdarzenia. Jeżeli przewoźnik nie odpowie w ciągu 30 dni, reklamację uznaje się za rozpatrzoną na korzyść pasażera. W przypadku opóźnienia lub odwołania przejazdu autokarem, czas na reklamację wynosi 3 miesiące, jeśli problem dotyczy podróży statkiem - 2 miesiące.

Usługę wynajmu auta najlepiej reklamować bezzwłocznie, gdyż przepisy nie wskazują terminu. Podobnie jest w przypadku reklamacji noclegu. ECK podkreśla, że przy reklamacji noclegu okres przedawnienia może się różnić w zależności od przepisów danego kraju, które mają zastosowanie w konkretnej sytuacji.

Przepisy nie wskazują też terminu na reklamację usługi turystycznej. Tu roszczenia przedawniają się po 3 latach.

Reklamacja powinna być wysłana w formie pisemnej. Należy dołączyć do niej: imię i nazwisko konsumenta, dane kontaktowe, opis reklamacji, roszczenie oraz załączniki w zależności od typu skargi (potwierdzenie rezerwacji, umowę, dokumentację dowodową w formie zdjęć). Nie należy wysyłać oryginałów dokumentów, tylko ich kopie. Można skorzystać z gotowych szablonów reklamacji dostępnych na stronie ECK.

W przypadku odrzucenia reklamacji bądź braku odpowiedzi w czasie 30 dni, warto zwrócić się o poradę lub pomoc do organizacji konsumenckiej. W sprawach dotyczących przedsiębiorców z innego kraju UE, Norwegii, Islandii lub Wielkiej Brytanii, pomaga Europejskie Centrum Konsumenckie.

PODOBAŁO SIĘ? PODZIEL SIĘ NA FACEBOOKU

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Opóźniony lot, zgubiony bagaż. Ponad 1700 reklamacji nieudanego urlopu

Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

Nie przegap żadnej nowości!

Subskrybuj newsletter PulsHR.pl Zamawiając newsletter akceptujsz Politykę prywatności portalu


REKLAMA

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.