PARTNERZY PORTALU partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu

Najważniejsze zasady czystego biurka

Dziś przypada Dzień Sprzątania Biurka. Wielu może się uśmiechnąć na taką wzmiankę i ewentualnie wspomnieć słynny wykład na temat nieprzesadnie schludnego stołu, jaki kiedyś wygłosił jeden ze znanych polskich dziennikarzy. Czyste biuro to jednak nie tylko kwestia estetyki. To także (a może raczej przede wszystkim) kwestia bezpieczeństwa danych firmowych.

  • Autor:MIW
  • 8 sty 2018 11:00
Najważniejsze zasady czystego biurka
Komputer należy ustawić w taki sposób, aby osoby nieuprawnione nie miały sposobności wglądu w monitor (fot. pixabay.com)
REKLAMA

Eksperci ds. danych osobowym przypominają, że dokumenty zawierające informacje podlegające ochronie powinne być przechowywane na biurku w taki sposób, aby dostępu do tych dokumentów nie miały osoby nieuprawnione. Tak samo osobom nieuprawnionym nie można udostępniać nośników informacji z danymi podlegającymi ochronie. Dokumenty o takim charakterze, które zostały wydrukowane w zbyt wielkiej ilości, należy zniszczyć w taki sposób, aby nie dało się odtworzyć ich treści (zwłaszcza zidentyfikować osób, których dane się tam pojawiają), a nie zostawiać je luzem na biurku.

O bezpieczeństwie danych należy pamiętać także przy pracy z komputerem. Po pierwsze należy ustawić go w taki sposób, aby osoby nieuprawnione nie miały sposobności wglądu w monitor (i tym samym na wyświetlane tam dane). Haseł umożliwiających zalogowanie się do systemu w żadnym razie nie należy trzymać na biurku czy w innym ogólnie dostępnym miejscu. Eksperci radzą też, by przed samym zalogowaniem się do systemu upewnić się, że w pobliżu nie ma żadnych urządzeń nagrywających (bądź osób), które mogłyby zarejestrować hasło dostępu do systemu.

Po zakończeniu pracy należy wylogować się z wszystkich służbowych systemów (o ich zabezpieczeniu warto pamiętać wychodząc z pomieszczenia, w którym pracujemy). Wychodząc należy zaś stosować zasadę „czystego biurka” tzn. umieścić nośniki informacji w szafce czy szufladzie, a jeśli wychodzimy jako ostatni, to upewnić się, że zostawiamy pomieszczenie zamknięte.

Zgodnie z prawem kto „administrując zbiorem danych lub będąc obowiązany do ochrony danych osobowych udostępnia je lub umożliwia dostęp do nich osobom nieupoważnionym podlega grzywnie, karze ograniczenia wolności lub pozbawienia wolności do lat 2”. W razie stwierdzenia, że do takiej sytuacji doszło niefrasobliwość pracownika może kosztować jego pracodawcę nawet kilkaset tysięcy złotych grzywny.

Materiał chroniony prawem autorskim - zasady przedruków określa regulamin.
PODOBAŁO SIĘ? PODZIEL SIĘ NA FACEBOOKU

Słowa kluczowe

Więcej

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Najważniejsze zasady czystego biurka

Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

Redakcja poleca

Nie przegap żadnej nowości!

Subskrybuj newsletter PulsHR.pl Zamawiając newsletter akceptujsz Politykę prywatności portalu


REKLAMA

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.