Leicester, miasto w środkowej Anglii, chce wprowadzić opłaty dla osób, które przyjeżdżają do pracy samochodem. Podobne rozwiązanie od 10 lat obowiązuje już w Nottingham.

Rada Miasta Leicester prowadzi konsultacje w sprawie wprowadzenia nowej opłaty za parkowanie w miejscu pracy. Rozwiązanie ma wpłynąć na poprawę jakości powietrza, sfinansować projekty związane z transportem publicznym i zachęcić do podróży rowerem.
Opłata za parkowanie w miejscu pracy (workplace parking levy - WPL) będzie pobierana od firm posiadających ponad dziesięć miejsc parkingowych. Wyniesie 550 funtów rocznie za każde miejsce, a pracodawcy będą musieli zdecydować, czy chcą pokryć koszty, czy przerzucą je na pracowników.
System ma zostać wprowadzony wiosną przyszłego roku i może przynieść miastu 450 milionów funtów w ciągu następnej dekady. Zostaną one przeznaczone na inwestycje w nową flotę autobusów elektrycznych, rozbudowaną sieć rowerową i remonty infrastruktury.
Czytaj też: Manchester nie chce strefy czystego powietrza. "Kłopot dla mieszkańców"
Kilka innych miast w Wielkiej Brytanii, w tym Reading, Edynburg, Glasgow, Cambridge, Bristol oraz londyńskie gminy Hounslow i Camden, również rozważa wprowadzenie WPL.
Póki co jedynym, które wprowadziło opłatę w 2012 roku, jest Nottingham. Dzięki niej do budżetu samorządu wpływa co roku 9 milionów funtów. Badania Loughborough University wykazało, że od tego czasu 8,6 procent osób dojeżdżających do pracy zrezygnowało z samochodu na rzecz bardziej zrównoważonych sposobów podróżowania.
Szacuje się, że opłatą zostanie objętych od 450 do 600 przedsiębiorstw w Leicester - około dziesięciu procent wszystkich firm. Plany te spotkały się z krytyką polityków opozycji i biznesu. Obawiają się, że opłata może zaszkodzić sytuacji finansowej firm i pracowników.
"WPL jest niezbędne, abyśmy mogli stworzyć okołomiejską sieć autobusową o odpowiedniej częstotliwości, niezawodną, czystą i z subsydiowanymi taryfami" - odpowiada na te zastrzeżenia w rozmowie z portalem Cities Today Adam Clarke, zastępca burmistrza Leicester ds. środowiska i transportu.


KOMENTARZE (0)