PARTNERZY PORTALU partner portalu partner portalu

Mają już 13 pracowników w kosmosie. Zapewniają, że to nie koniec

Międzynarodowa Unia Astronomiczna, która zajmuje się nazwami ciał niebieskich, opublikowała 141 nowych nazw planetoid. Wśród nich znalazły się trzy, którymi uhonorowani zostali astronomowie związani z Obserwatorium Astronomicznym Wydziału Fizyki Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.

• Autor: KDS
  • 23 cze 2021 16:39
Mają już 13 pracowników w kosmosie. Zapewniają, że to nie koniec
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza (fot. wikipedia.org/Krzysztof Duda)
  • W ten wyjątkowy sposób uhonorowanych zostało dwóch obecnych pracowników i absolwentka kierunku astronomia.
  • To dr Grzegorz Dudziński, obecnie adiunkt IOA, prof. dr hab. Sławomir Breiter oraz dr Agata Makieła.
  • Po publikacji ostatniego biuletynu Grupy Roboczej MUA liczba planetoid noszących nazwiska pracowników lub absolwentów Obserwatorium Astronomicznego związanego z  uczelnią wzrosła do 13. Uczelnia liczy, że będą kolejni.

Wszystkie trzy planetoidy poruszają się w obszarze między orbitami Marsa i Jowisza, zwanym Pasem Głównym. Odkryte zostały przy okazji programu LONEOS Obserwatorium Lowella (USA), którego głównym celem było poszukiwanie ciał zbliżających się do Ziemi przy pomocy teleskopu o tej samej nazwie. Znajduje się on w Anderson Mesa niedaleko Flagstaff w Arizonie. Zgodnie z tradycją, to właśnie zespół programu LONEOS miał prawo zaproponowania nazw odkrytych przez siebie obiektów.

Planetoidy noszą następujące nazwy:

- (30234) Dudziński,

- (45492) Sławomirbreiter,

- (63440) Rożek – nazwana panieńskim nazwiskiem dr Agaty Makieły, nadal używanym przez nią w publikacjach.

Profesor Sławomir Breiter jest pracownikiem poznańskiego obserwatorium od 35 lat. Zajmuje się głównie ruchem ciał niebieskich, czyli działem astronomii znanym jako mechanika nieba. Podobnie jak (30234) Dudziński, planetoida (45492) Sławomirbreiter odkryta została w roku 2000. Ponieważ jednak jest ponad dwa razy większa, znany jest już jej okres obrotu wynoszący nieco ponad dwie godziny.

Na zdjęciu wizualizacja orbit JPL Dudziński (grafika UAM)
Materiał chroniony prawem autorskim - zasady przedruków określa regulamin.

Do artykułu: Mają już 13 pracowników w kosmosie. Zapewniają, że to nie koniec

Drogi Użytkowniku!

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.