PARTNERZY PORTALU partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu

Im bardziej "ludzki" robot, tym większe zaufanie do niego

  • Autor: PAP/km
  • 10 lip 2022 12:08

Ostatnio dużym echem w mediach odbiło się stwierdzenie inżyniera Google, że sztuczna inteligencja ma świadomość. Dla naukowców to kwestia dyskusyjna. Pewne jest natomiast, że kiedy zachowanie robota przypomina zachowanie człowieka, ludzie szybko nabierają przekonania, że maszyna odczuwa emocje i potrafi samodzielnie myśleć. Udowodnili to naukowcy z Włoskiego Instytutu Technologicznego. Badaniem kierowała Polka, dr Agnieszka Wykowska.

Im bardziej "ludzki" robot, tym większe zaufanie do niego
Kiedy zachowanie robota przypomina zachowanie człowieka, ludzie szybko nabierają przekonania, że maszyna odczuwa emocje (fot. Shutterstock)
REKLAMA
  • Naukowcy z Włoskiego Instytutu Technologicznego przeprowadzili eksperyment, w którym badali reakcję uczestników na antropomorficznego robota nazwanego iCub.
  • Został on zaprogramowany tak, aby raz zachowywał się jak maszyna, a raz bardziej "po ludzku". Przed interakcją z iCubem i po niej uczestnicy wypełniali kwestionariusz.
  • Analiza ankiet wykazała, że osoby które miały do czynienia z robotem zaprogramowanym tak, żeby zachowywał się bardziej jak człowiek, częściej oceniały jego działania jako celowe, wynikające z jego inicjatywy.

- Nie rozumiemy jeszcze związku między antropomorficznym wyglądem i "ludzkim zachowaniem" robotów a tendencją do przypisywania im zdolności samodzielnego myślenia i intencjonalnego działania. A ponieważ sztuczna inteligencja w coraz większym stopniu wkracza w nasze życie, ważne jest poznanie mechanizmu, który sprawia, że interakcja z robotem, który wykazuje zachowania podobne do ludzkich, może skutkować wyższym prawdopodobieństwem, że przypiszemy robotowi celowość działań - skomentowała prowadząca badanie dr Agnieszka Wykowska.

Jak wyglądał eksperyment? Zespół pod kierunkiem dr Wykowskiej przeprowadził trzy próby, w której wzięło udział 119 uczestników. Każda z nich obejmowała interakcję człowieka z iCubem, podczas której wspólnie oglądali filmy. Przed spotkaniem z robotem i po spotkaniu uczestnicy wypełnili ankietę, w której prezentowano im zdjęcia robota w różnych sytuacjach i poproszono o określenie, czy działanie robota w danej sytuacji była mechaniczne czy celowe. Na przykład uczestnicy widzieli trzy zdjęcia przedstawiające robota wybierającego narzędzie, a następnie mieli odpowiedzieć, czy robot "chwycił najbliższy obiekt", czy "był zafascynowany użyciem narzędzia".

Interesują Cię biura, biurowce, powierzchnie coworkingowe i biura serwisowane? Zobacz oferty na PropertyStock.pl

Zobacz: Roboty łatwiej dogadają się z ludźmi. Oto rozwiązanie

W pierwszych dwóch próbach naukowcy zdalnie kontrolowali iCuba, aby zachowywał się jak najbardziej towarzysko. Witał uczestników, przedstawił się i pytał o imiona, a kamery w oczach robota rozpoznawały ich twarze i utrzymywały z nimi kontakt wzrokowy. Potem uczestnicy razem z robotem oglądali trzy krótkie filmy dokumentalne. Robot był zaprogramowany tak, aby reagował na filmy dźwiękami i wyrazami twarzy wyrażającymi smutek, podziw lub zadowolenie.

PODOBAŁO SIĘ? PODZIEL SIĘ NA FACEBOOKU

KOMENTARZE (1)

Do artykułu: Im bardziej "ludzki" robot, tym większe zaufanie do niego

Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
  • weroni 2022-07-14 06:49:23

    może i tak jest, jakoś nie myślałam o tym. W domu mam swojego irobota do odkurzania i ufam mu, że dobrze wykonuje swoją robotę :)

REKLAMA

Nie przegap żadnej nowości!

Subskrybuj newsletter PulsHR.pl Zamawiając newsletter akceptujsz Politykę prywatności portalu


REKLAMA