PARTNER PORTALU partner portalu

Gigantyczna kara dla Google za naruszenie RODO

Google zostało ukarane przez francuski organ ochrony danych osobowych CNIL grzywną w wysokości 50 mln euro za naruszanie przepisów RODO przy pozyskiwaniu zgody użytkowników na profilowanie marketingowe w oparciu o ich dane.
REKLAMA


Puls HR Puls HR

Gigantyczna kara dla Google za naruszenie RODO

  • To najwyższa do tej pory kara finansowa nałożona w związku z naruszeniem przepisów unijnego Ogólnego Rozporządzenia o Ochronie Danych Osobowych (RODO), które wdrożone zostało w maju 2018 roku.
  • Decyzja CNIL koncentruje się na pytaniu o ważność zgody, jakiej użytkownicy udzielają firmom na przetwarzanie i wykorzystywanie ich danych.

Francuski organ ochrony danych wszczął postępowanie w sprawie praktyk Google w wyniku skarg złożonych w maju ubiegłego roku przez aktywistów działających na rzecz prywatności w sieci. Ich zdaniem zgoda, jakiej użytkownicy udzielają Google'owi na wykorzystywanie danych w celach profilowania na potrzeby marketingu ukierunkowanego nie jest w pełni dobrowolna, czego wymagają przepisy RODO.

CNIL ocenił, że Google naruszyło unijne prawo, gdyż informacje na temat gromadzenia i przetwarzania danych osobowych użytkowników nie spełniają warunków przejrzystości, a sami użytkownicy nie dysponują dostateczną wiedzą na temat tego, do czego koncern wykorzystuje ich dane. Według CNIL-u informacje na temat celów przetwarzania danych i okresu ich przechowywania nie są prezentowane przez Google'a w jednym miejscu, a żeby do nich dotrzeć, użytkownik często musi kliknąć w pięć lub nawet sześć różnych odnośników.

Niezależny doradca ds. cyberbezpieczeństwa i prywatności związany z ośrodkiem Center for Technology and Global Affairs Uniwersytetu Oksfordzkiego dr Łukasz Olejnik zwrócił uwagę, że zdaniem CNIL proces pozyskiwania zgody na przetwarzanie danych przez Google odbywa się w sposób nieprawidłowy, przez co jest ona nieważna. "Dzieje się tak m.in. dlatego, że użytkownik nie jest w stanie zrozumieć tego, jak są wykorzystywane jego dane np. przy personalizacji reklam. Co więcej podczas tworzenia nowego konta użytkownika przy aktywacji nowo zakupionego urządzenia z systemem Android, zgody na personalizację usług zaznaczone są domyślnie. Zgoda według RODO powinna natomiast być specyficzna i dotyczyć każdej operacji przetwarzania danych z osobna" - mówi ekspert.

Olejnik podkreśla, że w swoim orzeczeniu "CNIL zastosował pułap maksymalny dla grzywny definiowany przez przepisy RODO, czyli 4 proc. globalnych obrotów firmy. Rozumując w ten sposób, zastosowana kara jest znacznie niższa od maksymalnie możliwej, która w tym wypadku mogłaby wynieść nawet 4 mld euro. Przy ustalaniu pułapu grzywny CNIL kierował się także faktem, że stwierdzone naruszenia istnieją do dzisiaj, a zatem trwają w trybie ciągłym" - twierdzi.

Zdaniem specjalisty kara francuskiego regulatora obciążająca Google to "w pewnym sensie wydarzenie historyczne w dziedzinie ochrony prywatności". Jak stwierdził Olejnik, "nie powinno dziwić, że pierwsze takie działanie przyszło ze strony francuskiego organu, który od dawna wykazywał się dużą aktywnością i profesjonalizmem". Rozmówca PAP ocenił także, że działania odpowiedników CNIL-u w innych krajach członkowskich Unii Europejskiej "w tej skali są już tylko kwestią czasu".

 

Podobał się artykuł? Podziel się!

REKLAMA

Nie ma jeszcze komentarzy. Kliknij aby dodać komentarz.

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.