Dziś dzień księgarza. Święto zapomniane, podobnie jak zawód

Dziś - 13 grudnia - księgarze obchodzą swoje święto. Zawód, który kiedyś odegrał ogromną rolę w rozwoju czytelnictwa, dziś uznawany jest za ginący. Nie pomaga zarówno nasza niechęć do czytania książek jak również rozwój rynku e-commerce.
REKLAMA


Puls HR Puls HR

Dziś dzień księgarza. Święto zapomniane, podobnie jak zawód

  • 13 grudnia obchodzimy Dzień Księgarza.
  • Z roku na rok miejsc, w których księgarze mogą wykonywać swój zawód jest coraz mniej. 
  • Wszystko wskazując to, że niebawem zastąpią ich kurierzy lub drony.

Nie tylko sprzedaż, ale też doradzanie klientowi, monitorowanie dostaw czy pilnowanie, by księgarnia wyglądała tak jak należy. Tak w skrócie można opisać zawód księgarza. Zawód, który kiedyś stał na równi z aptekarzem czy szewcem, dziś uchodzi za mało istotny.

Jeśli ktoś uważa, że księgarzem jest każda osoba, która sprzedaje nam książki, jest w błędzie. By móc się tak tytułować trzeba zdać wybrać szkołę lub ukończyć kurs kwalifikacyjny. - Księgarz to nowoczesna profesja z długoletnią tradycją. W technikum księgarstwa w ciągu czteroletniego cyklu nauczania uczniowie zdobywają wiedzę ogólną i zawodową - możemy przeczytać w opisie zawodu. Zaś nauka wiąże się ze zdobywaniem wiedzy z ekonomii, technologii IT, organizowania i prowadzenia działalności handlowej i księgarskiej, marketingu i reklamy czy źródeł informacji księgarskiej.

Jednak do wykonywania tego zawodu nie zachęcają zarobki, na jakie może liczyć księgarz. Najczęściej oscylują one na poziomie najniższej krajowej, która od stycznia 2019 wyniesie 2250 zł brutto.

Trudny rynek

Nie bez znaczenia jest też fakt, że czytanie nie należy - delikatnie mówiąc - do ulubionych zajęć Polaków. Jak wynika z raportu "Stan czytelnictwa w Polsce 2017", który co roku przygotowuje Biblioteka Narodowa, w 2017 roku 62 proc. z nas nie przeczytało ani jednej książki. PO 1-2 książki sięgnęło 15 proc. z nas. Z kolei 11 proc. przeczytało od 3 do 6 pozycji. Niechęć do czytania to jedno z zagrożeń, jakie wpływa na liczbę osób pracujących w tym zawodzie. Drugim - dużo większym - jest rynek e-commerce. 

Polska jest jednym z najprężniej rozwijających się rynków e-commerce, a odsetek internautów, którzy dokonują zakupów online, systematycznie rośnie. Według badań Gemius („E-commerce w Polsce 2018”) zakupy w internecie robi 56 proc. polskich internautów (wobec 54 proc. w ubiegłym roku). Prognozy grupy Integer.pl, właściciela Paczkomatów, zakładają, że branża będzie rozwijać się w tempie 18 proc. rocznie i na koniec 2018 roku przekroczy wartość 47 mld zł.

CZYTAJ DALEJ »
Podobał się artykuł? Podziel się!

REKLAMA

1 komentarzy. Kliknij aby dodać komentarz.

Madzia 2018-12-13 16:03:41

moje życie spędzane w pracy w księgarni było zawsze piękne ponieważ codziennie rozmawiałam z ciekawymi osobami o ciekawych książkach

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.