Skargi po godzinach pracy

Zalecenie dotyczące przyjmowania obywateli w sprawach skarg przynajmniej raz w tygodniu po godzinach pracy starostwa powiatowego nie znajduje oparcia w obowiązujących przepisach prawa.
REKLAMA


Puls HR Puls HR

Skargi po godzinach pracy

PODZIEL SIĘ


Autor: portalsamorzadowy.pl (GK)

www.portalsamorzadowy.pl

4 lip 2013 19:17


Wojewoda zalecił, by w widocznym miejscu w budynku będącym siedzibą rady powiatu umieścić informację o dniach i godzinach przyjmowania obywateli w sprawach skarg i wniosków.

Informacja powinna uwzględniać przyjmowanie obywateli w tych sprawach przynajmniej raz w tygodniu po godzinach pracy starostwa powiatowego.

Według dr Małgorzaty Szalewskiej z Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu, zalecenie sformułowane przez wojewodę jest częściowo niezasadne.

Kontrowersje według niej wzbudza stosowanie art. 253 § 2 Kodeksu postępowania administracyjnego przez organy stanowiące jednostek samorządu terytorialnego. Przepis ten nakłada m.in. na kierowników organów stanowiących jednostek samorządu terytorialnego obowiązek przyjmowania obywateli w sprawach skarg i wniosków co najmniej raz w tygodniu.

Zgodnie z art. 253 § 3 k.p.a. „dni i godziny przyjęć powinny być dostosowane do potrzeb ludności, przy czym przynajmniej raz w tygodniu przyjęcia powinny się odbywać w ustalonym dniu po godzinach pracy".

- Przepis ten, wprowadzony do kodeksu, służyć miał upowszechnieniu instytucji skarg i wniosków poprzez zagwarantowanie jej faktycznej dostępności. W pierwszej kolejności zawiera normę kierunkową - obowiązek dostosowania dni i godzin przyjmowania skarg i wniosków do potrzeb ludności. Uszczegółowieniem tej normy jest wskazanie, ażeby co najmniej raz w tygodniu, w ustalonym dniu, przyjmowanie skarg i wniosków dokonywane było po godzinach pracy - tłumaczy dr Małgorzata Szalewska.

Według niej zwrot „po godzinach pracy" należy odczytywać jako „po godzinach pracy" obywateli (ludności), a nie „po godzinach pracy" urzędu.

Tymczasem w warunkach gospodarki wolnorynkowej sens analizowanej regulacji prawnej utracił znaczenie. Coraz trudniej, a w zasadzie już niemożliwe jest ustalenie powszechnie obowiązującego modelu godzin pracy i przyjęcie, że obywatele pracują do ściśle określonej godziny - zwyczajowo przyjmowana była godz. 15.00.

- Przyjmowanie obywateli w sprawach skarg w dniach i godzinach dostosowanych do potrzeb ludności oznacza, że to właśnie odpowiedni urząd powinien zostać tak zorganizowany, ażeby obywatele w sposób dla nich dogodny mogli korzystać z konstytucyjnego prawa do skargi. Za taki korzystny czas dla realizacji prawa do skargi ustawodawca w latach 80-tych uznał „po pracy" - dodaje ekspertka.

CZYTAJ DALEJ »
Podobał się artykuł? Podziel się!

REKLAMA

Nie ma jeszcze komentarzy. Kliknij aby dodać komentarz.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.