PARTNERZY PORTALU partner portalu partner portalu

Prosty język i brak pouczeń. Tak skarbówka poprawia swoją efektywność

Dzięki zastosowaniu prostego języka i zaprzestaniu straszenia procedurą egzekucyjną, US w Zielonej Górze znacząco poprawił ściągalność podatków. To jeden z przykładów na pozytywne efekty uproszczenia języka administracji.

  • Autor: PAP/AH
  • 13 mar 2019 16:12
Prosty język i brak pouczeń. Tak skarbówka poprawia swoją efektywność
Fot. Tomasz Czerko/Flickr, licencja CC BY SA 2.0
REKLAMA

- Rozpoczynamy walkę z niezrozumiałą korespondencją w postępowaniach administracyjnych - zapowiedział dyrektor generalny Ministerstwa Inwestycji i Rozwoju Robert Bartold. Zaznaczył, że uproszenie pism, które wychodzą z sądów i urzędów to proces rozłożony 5-6 lata.

Jak zaznaczył, w administracji państwowej działa już ponad 100 tzw. liderów, którzy pracują nad uproszczeniem formatów wezwań, decyzji czy uzasadnień. - Tendencja jest taka, by odchodzić od długich zdań, zwiększyć czcionkę i unikać pouczeń - tłumaczył Bartold.

Interesują Cię biura, biurowce, powierzchnie coworkingowe i biura serwisowane? Zobacz oferty na PropertyStock.pl

Z kolei dyrektor Krajowej Szkoły Administracji Publicznej Wojciech Federczyk, podkreślił, że w różnych kursach i szkoleniach powadzonych przez KSAP uczestniczyło już ok. 500 urzędników, którzy - dzięki współpracy z językoznawcami - otrzymali wskazówki jak czytelnie dla odbiorcy stosować prawne formułki.

Federczyk podał przykład II Urzędu Skarbowego w Zielonej Górze, który wprowadzając nowy format wezwań do zapłaty podatków znacząco poprawił ściągalności zaległych płatności.

- Okazuje się, że wezwania napisane prostym językiem, z wyjaśnieniem jakie są konsekwencje niezapłacenia podatku, przyniosło znacznie lepsze efekty niż tradycyjne wezwania z szeregiem pouczeń, straszeniem wszczęciem procedury egzekucyjnej - wytłumaczył Federczyk. Mówił też, że uproszczenie języka korespondencji w postępowaniach administracyjnych powinno wpłynąć na odciążenie wymiaru sprawiedliwości, "ponieważ tysiące spraw w sądach administracyjnych zostało wszczętych z powodu niezrozumienia przez odbiorcę decyzji administracyjnej"

Dyrektor Bartold zapowiedział, że MIiR będzie starało się wspomóc wszystkie instytucjom, które muszą prowadzić postępowania administracyjne. Zaznaczył, że uproszczenie ma służyć, usprawnieniu pracy administracji i jakości obsługi klientów. Dodał, że we wtorek do grona sygnatariuszy inicjatywy "Prosto i kropka", dołączyła Mazowiecka Jednostka Wdrażania Programów Unijnych.

PODOBAŁO SIĘ? PODZIEL SIĘ NA FACEBOOKU

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Prosty język i brak pouczeń. Tak skarbówka poprawia swoją efektywność

Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

Nie przegap żadnej nowości!

Subskrybuj newsletter PulsHR.pl Zamawiając newsletter akceptujsz Politykę prywatności portalu


REKLAMA

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.