Pracownicy Państwowej Inspekcji Pracy jak kontrolerzy NIK. Sejm szykuje kolejne zmiany

Niektórzy pracownicy Państwowej Inspekcji Pracy dostaną prawo do dodatkowego urlopu wypoczynkowego – zakłada projekt nowelizacji ustawy o Państwowej Inspekcji Pracy.
REKLAMA


Puls HR Puls HR

Pracownicy Państwowej Inspekcji Pracy jak kontrolerzy NIK. Sejm szykuje kolejne zmiany

  • Projekt przygotowali posłowie komisji ds. petycji po uwagach zgłoszonych przez Związek Zawodowy Pracowników Państwowej Inspekcji Pracy.
  • Wprowadza on zmiany dla pracowników PIP wykonujących czynności kontrolne i posiadających co najmniej 10-letni staż pracy na stanowiskach związanych z wykonywaniem tych czynności.
  • Wedle nowelizacji grupie tej przysługiwać ma każdego roku dodatkowy urlop wypoczynkowy. Pracownicy po 10 latach pracy skorzystają z sześciu dni dodatkowego urlopu wypoczynkowego, po 20 latach pracy - 12 dni urlopu.

 

Nowelizacja ma zrównać w prawach do urlopu wypoczynkowego pracowników Państwowej Inspekcji Pracy oraz Najwyższej Izby Kontroli, której pracownicy wykonujący czynności kontrolne mają prawo do dodatkowego urlopu wypoczynkowego w wymiarze 6 dni po 10 latach pracy przy wykonywaniu takich czynności oraz 12 dni – po 20 latach.

Czytaj też: Kto może zostać arbitrem i na jakich zasadach będzie pracował?

- Takie rozwiązanie, będące także wyrazem uznania dla pracowników PIP wykonujących czynności kontrolne (wielokrotnie bardzo stresujące), powinno przyczynić się do większej regeneracji pracowników PIP podczas ich urlopów wypoczynkowych, co będzie miało pozytywny wpływ na efektywność i intensywność ich działań podczas pracy – napisano w uzasadnieniu.

Nie przewiduje się zwiększenia zatrudnienia w Państwowej Inspekcji Pracy w konsekwencji uchwalenia projektowanej ustawy. Ubytek liczby przepracowanych godzin ma być zrekompensowany przez wzrost produktywności pracowników PIP.

Wzrost produktywności ma wynikać z „usprawnienień w zakresie organizacji pracy, pozytywnych efektów uzyskanych w wyniku czynności kontrolnych wykonywanych przez bardziej wypoczętych pracowników, a także zwiększenia intensywności pracy pracowników, którzy będą zastępowali pracowników przebywających na urlopach i zwolnieniach lekarskich”.

Nowe obowiązki kontrolerów

Parlamentarzyści zajmują się także inną nowelizacją ustawy o Państwowej Inspekcji Pracy, która zakłada m.in. obowiązek składania przez kontrolerów PIP oświadczenia o prowadzeniu albo nieprowadzeniu przez osobę najbliższą działalności gospodarczej, której przedmiot pokrywa się z przedmiotem kontroli prowadzonej przez tego pracownika.

W piątek (26 października) Senat zaproponował poprawki, w myśl których obowiązek składania oświadczeń mieliby mieć nie tylko pracownicy wykonujący czynności kontrolne, ale także nadzorujący takie czynności.

Podobał się artykuł? Podziel się!

REKLAMA

Nie ma jeszcze komentarzy. Kliknij aby dodać komentarz.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.