PARTNERZY PORTALU partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu

Praca w urzędzie. Jak się załapać na urzędowy stołek?

Stabilność zatrudnienia, atrakcyjne zarobki i godziny pracy. Tym urzędy państwowe i samorządowe kuszą potencjalnych kandydatów. Jak wygląda rekrutacja do urzędu?

  • Autor:jm
  • 21 sie 2015 10:15
Praca w urzędzie. Jak się załapać na urzędowy stołek?
W wielu urzędach, w odróżnieniu od firm prywatnych, dominuje tradycyjny model składania aplikacji. Wszystkie dokumenty trzeba złożyć bezpośrednio w danej jednostce /fot. sxc.hu
REKLAMA

Wszelkie zasady dotyczące wymagań wobec przyszłych urzędników i zasad ich naboru są określone w przepisach prawnych. Te kwestie regulują ustawy: o pracownikach samorządowych oraz urzędnikach państwowych.

Kto może zostać urzędnikiem?

Zgodnie z przepisami pracownicy samorządowi są zatrudniani na stanowiskach urzędniczych, w tym kierowniczych, jako doradcy i asystenci oraz jako pomoc i obsługa administracyjna. Mogą to być osoby posiadające polskie obywatelstwo (z pewnymi wyjątkami), określone kwalifikacje i pełną zdolność do czynności prawnych oraz korzystające z pełni praw publicznych.

Aplikując na stanowisko urzędnicze, doradcy lub asystenckie, dodatkowo należy posiadać wykształcenie co najmniej średnie, nieposzlakowaną opinię oraz być niekaranym za umyślne przestępstwa ścigane z oskarżenia publicznego lub skarbowe.

W przypadku urzędników państwowych, czyli zatrudnionych w urzędach centralnych, z mocy ustawy dochodzą wymogi odpowiedniego wykształcenia, odbycia aplikacji administracyjnej i dobrego stanu zdrowia, który pozwoli na pracę na danym stanowisku.

Wymogi formalne ogłoszenia

Proces zatrudniania nowych pracowników w urzędach publicznych różni się od tego, który znamy z prywatnych firm. Na jednostkę prowadzącą rekrutację nałożone są ściśle określone wymagania, przede wszystkim dotyczące wolności i konkurencyjności tego procesu.

Nabór na wolne stanowisko urzędnicze przeprowadza się w ciągu trzech miesięcy od powstania wakatu. Informacja na ten temat musi być opublikowana w Biuletynie Informacji Publicznej danego urzędu. Ogłoszenie powinno zawierać wszystkie niezbędne informacje dotyczące naboru, m.in. nazwę rekrutującej jednostki, oferowane stanowisko, wymagania oraz informacje o warunkach pracy, niezbędnych dokumentach oraz terminie i miejscu ich składania.

Utworzona w urzędzie komisja rekrutacyjna wybiera najlepszych kandydatów (nie więcej niż pięciu), spośród których kierownik jednostki dokonuje ostatecznego wyboru. Po zakończeniu naboru niezwłocznie należy podać tę informacje na tablicy ogłoszeń w urzędzie oraz w BIP-ie.

Obowiązki kandydata

Osoby starające się o pracę w urzędach muszą być także przygotowane na konieczność spełnienia określonych wymogów formalnych. W porównaniu z rekrutacjami w firmach prywatnych muszą bowiem przygotować o wiele więcej dokumentów.

PODOBAŁO SIĘ? PODZIEL SIĘ NA FACEBOOKU

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Praca w urzędzie. Jak się załapać na urzędowy stołek?

Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

Redakcja poleca

Nie przegap żadnej nowości!

Subskrybuj newsletter PulsHR.pl Zamawiając newsletter akceptujsz Politykę prywatności portalu


REKLAMA

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.