×

Subskrybuj newsletter
pulshr.pl

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Podaj poprawny adres e-mail
  • Musisz zaznaczyć to pole
PARTNERZY PORTALU

Nowelizacja KPA, Mariusz Haładyj: Podejście urzędników do obywateli będzie bardziej partnerskie

  • Autor: PAP/AT
  • 1 cze 2017 9:41

Dzięki nowelizacji Kodeksu postępowania administracyjnego, która 1 czerwca wchodzi w życie, podejście administracji do obywateli będzie bardziej partnerskie i wspierające, szybsze będą też postępowania urzędowe - mówi wiceminister rozwoju Mariusz Haładyj.

Nowelizacja KPA, Mariusz Haładyj: Podejście urzędników do obywateli będzie bardziej partnerskie
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 23 września 2022
REKLAMA

• Nowelizacja Kodeksu postępowania administracyjnego należy do największych w ciągu ostatnich lat, zmian w tym akcie prawnym.

• Nowelizacja odpowiada przede wszystkim na problem szybkości postępowań - zaznacza Haładyj.

• Nowe prawo wprowadza także mediację do postępowań administracyjnych.

• Ponadto urząd, jeżeli będzie miał wydać negatywną decyzję, powie obywatelowi, jakie przesłanki muszą być jeszcze spełnione, by decyzja mogła być pozytywna.

"Nowelizacja Kodeksu postępowania administracyjnego, która wchodzi w życie 1 czerwca, należy do największych w ciągu ostatnich kilkunastu, a niektórzy mówią nawet, że największych od kilkudziesięciu lat, zmian w tym akcie prawnym" - powiedział Mariusz Haładyj.

Więcej o nowym Kodeksie postępowania administracyjnego czytaj tutaj.

Jak zaznaczył, dotyczy ona relacji między administracją a obywatelem.

"Odpowiada przede wszystkim na problem szybkości postępowań. Mamy bowiem czasami postępowania, które trwają latami, a dla każdego przedsiębiorcy, oprócz zysku, liczy się także czas załatwienia sprawy" - wyjaśnił. Jak tłumaczył, czas trwania postępowań wpływa często na decyzje inwestycyjne. "Chcemy te postępowania skrócić, choćby poprzez ograniczenie piętrowości procedur" - dodał.

Jak tłumaczył wiceszef MR, dotychczas organy odwoławcze, czasami - jeżeli nie chciały brać na siebie odpowiedzialności za załatwienie sprawy czy miały jakieś wątpliwości - miały tendencję do uchylania decyzji i kierowania spraw do ponownego rozpoznania przez organ niższej instancji.

"To powoduje, że niejednokrotnie zanim ja - jako strona - doprowadzę postępowanie przed sąd administracyjny, przechodzę de facto nawet przez osiem zamiast dwóch instancji przed urzędami. Teraz będę mógł jako strona zażądać merytorycznego rozstrzygnięcia danej sprawy przez organ drugiej instancji. A jeżeli urząd wyda decyzję ponownie kierującą sprawę do organu niższej instancji, będę mógł taką decyzję zaskarżyć w trybie tzw. szybkiego sprzeciwu, który zostanie w ciągu 30 dni rozpatrzony przez sąd. Jeżeli sąd uznałby, że decyzja organu była rażąco nieprawidłowa, może nawet nałożyć na niego grzywnę" - wyjaśnił Mariusz Haładyj.

PODOBAŁO SIĘ? PODZIEL SIĘ NA FACEBOOKU

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Nowelizacja KPA, Mariusz Haładyj: Podejście urzędników do obywateli będzie bardziej partnerskie

Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
REKLAMA

Nie przegap żadnej nowości!

Subskrybuj newsletter PulsHR.pl


REKLAMA