PARTNERZY PORTALU partner portalu partner portalu

COVID-19. Inspektor danych osobowych podczas pandemii koronawirusa

Sytuacja związana z pandemią wpłynęła na pracę jednostek publicznych takich jak urzędy, szpitale, szkoły. Konieczność zapewnienia ochrony danych nabrała tu szczególnego wymiaru. Szczególnie ważna stała się też praca inspektorów danych osobowych.
REKLAMA


Puls HR Puls HR

COVID-19. Inspektor danych osobowych podczas pandemii koronawirusa

  • Inspektor ochrony danych (IOD) to osoba wspierająca administratora danych w realizacji obowiązków dotyczących ochrony danych osobowych.
  • Praca IOD w tym okresie staje się szczególnie istotna, a wsparcie, jakiego może udzielić administratorowi – bezcenne – zaznacza Piotr Sojka, inspektor ochrony danych w Urzędzie Miasta Gliwice.
  • Kwestie mierzenia temperatury pracownikom i interesantom, organizacja pracy zdalnej, informowanie o zakażeniach – te kwestie budzą nadal sporo wątpliwości natury prawnej. Pytamy zatem ekspertów.


Zgodnie z art. 37 ogólnego rozporządzenia o ochronie danych (RODO) do obowiązków inspektora danych osobowych należy:

• informowanie administratora o obowiązkach spoczywających na nich na mocy RODO oraz innych przepisów Unii i doradzanie im w tej sprawie;
• monitorowanie przestrzegania RODO, innych przepisów o ochronie danych oraz polityk administratora, w tym podział obowiązków, działania zwiększające świadomość, szkolenia personelu;
• udzielanie na żądanie zaleceń co do oceny skutków dla ochrony danych oraz monitorowanie jej wykonania zgodnie z art. 35 RODO;
• współpraca z organem nadzorczym;
• pełnienie funkcji punktu kontaktowego dla organu nadzorczego w kwestiach związanych z przetwarzaniem danych.

Sytuacja związana z pandemią wpłynęła m.in. na pracę jednostek publicznych, takich jak urzędy, szpitale, szkoły. Konieczność zapewnienia ochrony danych nabrała tu szczególnego wymiaru.

- W związku z koniecznością zapewnienia bezpieczeństwa pracownikom, pracodawcy zmuszeni byli skorzystać z takich rozwiązań jak praca zdalna, postój, pomiary temperatury, a także spełniać obowiązki wynikające z tej szczególnej sytuacji. Sytuacja prawna nie wygląda najlepiej. Nowość sytuacji, brak przygotowania i interpretacji przepisów nie ułatwia sprawy – podkreśla Piotr Sojka, inspektor ochrony danych w Urzędzie Miasta Gliwice, członek Zespołu Ochrony Danych Osobowych przy Śląskim Związku Gmin i Powiatów.

Dostęp do budynku

Wdrożenie bezdotykowego mierzenia temperatury pracowników i interesantów przy wejściu na teren Urzędu jest jednym ze środków zapobiegawczych wdrożonych w celu ochrony zdrowia pracowników.

CZYTAJ DALEJ »
Podobał się artykuł? Podziel się!

REKLAMA

Nie ma jeszcze komentarzy. Kliknij aby dodać komentarz.

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.