Coraz więcej cudzoziemców za pracą trafia do Polski. To wyzwanie dla urzędów

W ciągu ostatnich trzech lat pięciokrotnie wzrosła liczba spraw związanych z cudzoziemcami, które trafiały do Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego. W odpowiedzi na rosnącą falę cudzoziemców, napływających do Polski za głownie pracą, urząd uruchomił nową, większą salę do ich obsługi. Wdrożony został też system informatyczny, działający w czterech językach, co ma usprawnić obsługę interesantów.
REKLAMA


Puls HR Puls HR

Coraz więcej cudzoziemców za pracą trafia do Polski. To wyzwanie dla urzędów

  • Jeszcze w 2015 roku sprawy dotyczące kwestii związanych z cudzoziemcami oscylowały w granicach 1700 spraw, w tej chwili jest ich już ponad 9 tys.
  • W regionie jest ponad 10 tys. cudzoziemców, z czego 70-80 proc. stanowią Białorusini, którzy starają się najczęściej o pobyt stały z tytułu pracy, nauki, czy zawarcia związku małżeńskiego.
  • Obywatele Ukrainy najczęściej ubiegają się o pobyt czasowy, motywując go pracą.

Podczas konferencji prasowej zorganizowanej w nowej sali obsługi cudzoziemców, wojewoda podlaski Bohdan Paszkowski powiedział, że przygotowania do dostosowania nowego pomieszczenia rozpoczęły się w październiku ubiegłego roku z powodu rosnącej liczby osób starających się o Kartę Polaka oraz ubiegających się pozwolenia na pobyt stały lub czasowy.

- Na przestrzeni ostatnich lat widzimy gwałtowany przyrost związany z ilością interesantów; są nowe zadania, które realizujemy - powiedział wojewoda podlaski i poinformował, że na Kartę Polaka w tym roku złożonych zostało już ponad 3 tys. wniosków, a na pobyt stały lub czasowy w Polsce dokumenty w województwie podlaskim złożyło 9 tys. osób. - Jeszcze w 2015 roku sprawy dotyczące kwestii związanych z cudzoziemcami oscylowały w granicach 1700 spraw, a w tej chwili takich mamy ich już ponad 9 tys., to jest istotna dynamika" - ocenił Paszkowski.

Wojewoda stwierdził, że większe pomieszczenie było koniecznością, ponieważ w ostatnich miesiącach dochodziło do sytuacji, w których interesanci ustawiali się w kolejki wieczorami "pojawiały się też w tych kolejkach, nazwijmy to, elementy niepożądane, takie jak powiedzmy zajmowanie miejsc, później dystrybuowanie tymi miejscami".

W nowej sali jest sześć stanowisk, z poczekalnią i wydzielonym aneksem do przewijania niemowląt. Dyrektor Wydziału Spraw Obywatelskich i Cudzoziemców Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego w Białymstoku Andrzej Gawkowski poinformował, że w ramach projektu został wdrożony system informatyczny, "pozwalający na profilowanie i kolejkowanie wizyt w urzędzie".

Wyjaśnił, że monitory i biletomaty kierujące obsługą interesantów zostały przygotowane w czterech językach: polskim, angielskim, rosyjskim i ukraińskim, a w przyszłości zostanie wprowadzony także język białoruski. Do końca roku zacznie działać też wielojęzyczny portal informacyjny do obsługi obywateli państw trzecich.

CZYTAJ DALEJ »
Podobał się artykuł? Podziel się!

REKLAMA

Nie ma jeszcze komentarzy. Kliknij aby dodać komentarz.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.