PARTNER PORTALU partner portalu

Roboty podbijają handel detaliczny. Pomaga epidemia koronawirusa COVID-19

Samoobsługowe kasy w marketach to już codzienność. Ale robotyzacja handlu dopiero się zaczyna, a epidemia i związane z tym ograniczenia mogą przyspieszyć ten proces. Właściciele sklepów w Stanach Zjednoczonych coraz częściej wykorzystują roboty do czyszczenia podłóg i dostarczania zakupów klientom.
REKLAMA


Puls HR Puls HR

Roboty podbijają handel detaliczny. Pomaga epidemia koronawirusa COVID-19

  • W okresie epidemii sieci handlowe w USA coraz częściej wykorzystują roboty - po części ze względów zdrowotnych, po części ekonomicznych.
  • Walmart będzie wykorzystywał roboty czyszczące i skanujące zapasy towaru na półkach.
  • Automatyzacja może wyprzeć z rynku pracy wielu niewykwalifikowanych, niskopłatnych pracowników handlu.

Właściciele sieci handlowych coraz częściej dochodzą do wniosku, że roboty i sztuczna inteligencja pomogą im obniżyć koszty i usprawnić działanie sklepu. - Automatyzacja jest bardziej opłacalna niż zwiększenie liczby pracowników, szczególnie na dzisiejszym rynku pracy - stwierdził cytowany przez CNN Business Bill Bishop, współzałożyciel firmy konsultingowej Brick Meets Click. Kryzys może tę robotyzację sklepów przyspieszyć.

Zobacz też: Roboty walczą z koronawirusem

- Obecny kryzys zdrowotny przyspieszy wprowadzanie robotów do sprzedaży detalicznej – uważa Steven Keith Platt, dyrektor ds. Badań w Retail Analytics Council. Jego zdaniem na dziś automaty pomogą w zachowaniu potrzebnego dystansu między handlowcami i klientami, w przyszłości jednak automatyzacja stanie się coraz powszechniejsza.

Zobacz też: Pracodawcy mogą wynajmować roboty. "Prędzej czy później wejdą do każdej firmy" 0

Jak to może działać w praktyce? Np. w Waszyngtonie firma Broad Branch Market używa samobieżnych robotów wyposażonych w czujniki i sztuczną inteligencję do dostarczania zakupów do klientów – sklepy są zamknięte ze względu na epidemię.

Nowe trend odczuwają też dostawcy tych maszyn. Brian Corp. dostarczający roboty czyszczące wspomina o 13-proc. wzroście popytu w marcu w porównaniu do ubiegłego roku. Do końca roku w automaty czyszczące tej firmy będą w 1860 z ponad 4700 sklepów sieci Walmart. Sieć ta planuje „zatrudnienie” 1000 robotów, które będą skanować zapasy na półkach.

Zdaniem Walmarta „inteligentni asystenci” skracają czas, jaki pracownicy spędzają na „powtarzalnych, przewidywalnych i ręcznych” zadaniach w sklepach.

Tego rodzaju automatyzacja może doprowadzić do zniknięcia nisko płatnych miejsc pracy. Obecnie w Ameryce jest ponad 15 milionów pracowników handlu detalicznego, a osoby o niższych kwalifikacjach - np. kasjerzy - mogą z powodu tego technologicznego postępu stracić pracę.

Zdaniem firmy doradczej McKinsey „presja na marżę sprawiła, że automatyzacja jest wymogiem, a nie wyborem”. Jeszcze w ubiegłym miesiącu Brookings Institution wieszczył, że „jakakolwiek recesja związana z koronawirusem może spowodować gwałtowny wzrost automatyzacji zastępującej pracę”.
- Automatyzacja zachodzi w szczególnie w trudnych czasach, takich jak wstrząsy gospodarcze, kiedy ludzie stają się stosunkowo drożsi, ponieważ przychody firm gwałtownie spadają - napisał w swoim raporcie think tank Brookings Institution.

Podobał się artykuł? Podziel się!

REKLAMA

Nie ma jeszcze komentarzy. Kliknij aby dodać komentarz.

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.