Praca w handlu: Kim jest prawdziwy sprzedawca?

Sukces w sprzedaży na dzisiejszym rynku nie oznacza podpisania kolejnego kontraktu (pozyskania nowego klienta). Ważnym elementem całego procesu jest umiejętność budowania długofalowych relacji, a później ich utrzymania. To z kolei wymaga konglomeratu określonych cech, umiejętności i doświadczeń.
REKLAMA


Puls HR Puls HR

Praca w handlu: Kim jest prawdziwy sprzedawca?

PODZIEL SIĘ


Autor: Dorota Trojanowska

8 lis 2017 11:49


• Czy sprzedaż jest kobietą? Na pewno ma wiele kobiecych cech – intuicja, inteligencja emocjonalna, umiejętność słuchania, empatia.

• Jednak – podobnie jak w życiu – przydaje się również męskie ramię u boku.

• Najskuteczniejsi są ci sprzedawcy, w przypadku których pierwiastek kobiecy jest wspierany przez męski pragmatyzm, analizę i szybką decyzyjność.

Kapryśna, nieprzewidywalna, intrygująca. Jednego dnia sprawia, że radośnie stąpamy po różowych obłoczkach (samo)zadowolenia, innego rzucamy się w odmęty frustracji. A jednak – nawet w chwili największego zwątpienia – na nowo kusi, przyzywa, sprawia, że chcemy znów stać u jej boku… I znowu wierzymy, że będzie lepiej. Podnosimy się, walczymy, jesteśmy oddani jej na zawsze.
Femme fatale? W pewnym sensie tak. Mowa tu o sprzedaży. Takiej przez duże „S”. Sztuki, kunsztu, artyzmu. Sprzedaży, której rozumienie zupełnie zdewaluowało się do poziomu akwizytora – domokrążcy, cold-callingu z celami ilościowymi w tle i pracownika infolinii, próbującego sprzedać nam dziesiątą kartę kredytową do kolekcji. Rozmawiałam ostatnio z młodym entuzjastą sprzedaży usług profesjonalnych, czyli tej najtrudniejszej odmiany sprzedaży. Opowiadał, jak wykonuje swoją pracę: „dzwonię do klienta, słyszę, że nie chce rozmawiać, więc jeszcze raz dzwonię, jestem szczęśliwy, jeśli uda mi się opowiedzieć o ofercie, a jak nie mam możliwości opowiedzieć przez telefon, to piszę maila…” Z pozoru wygląda to świetnie – ma zapał, energię, nie zraża się niepowodzeniami. Ale czy to jest prawdziwy sprzedawca?

Czytaj też: Przedstawiciele handlowi bywają niewolnikami systemu

Jak zdefiniować sprzedaż? Niestety nie ma w języku polskim jednego słowa oddającego złożoność materii. Posłużę się więc opisem.

S jak satysfakcja

Zachęcam sprzedawców do chwili refleksji - kiedy odczuwają satysfakcję z udanej transakcji? Gdy zamykają projekt składając ostatni podpis pod raportem czy w momencie wystawienia faktury? Oczywiście miło jest mieć świadomość, że cele budżetowe będą zrealizowane, ale skupianie się tylko na finansach może być zgubne. Dla mnie – osoby prowadzącej firmę doradztwa personalnego – kulminacyjne są dwa momenty: pierwszy przy rozpoczynaniu projektu, kiedy wiem, że jestem świadomie wybieranym partnerem dla mojego klienta, kiedy jestem darzona zaufaniem, ponieważ rozumiem jak mogę pomóc w realizacji celów biznesowych. Jest to początek gorącego flirtu, mającego doprowadzić do szczęśliwego związku.

CZYTAJ DALEJ »
Podobał się artykuł? Podziel się!

REKLAMA

Nie ma jeszcze komentarzy. Kliknij aby dodać komentarz.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.