- Po trudnym okresie pandemii, kiedy to dochodziło do licznych zwolnień, branża musi mierzyć się z wyzwaniami rynku związanymi z pozyskaniem nowych kandydatów do pracy.
- - Duża rotacja pracowników w handlu zupełnie mnie nie dziwi. Wbrew pozorom wykonują oni ciężką pracę fizyczną, zatem szukają najlepszej oferty - mówi Marcin Załęski.
- Do głównych zagrożeń zdrowotnych sprzedawców należą nabyte wady postawy, choroby układu krążenia oraz problemy neurologiczne.
Skalę rotacji prawników w branży handlowej obrazują między innymi dane Głównego Urzędu Statystycznego oraz firmy Randstad. Z kwartalnych analiz GUS-u „Popyt na pracę” wynika, że w grupie firm obejmującej handel i naprawę pojazdów samochodowych powstało w całym 2022 r. 101,7 tys. nowych miejsc pracy. To najwyższy wynik wśród wszystkich branż. Z drugiej strony ta grupa przoduje również w liczbie zlikwidowanych stanowisk (56,5 tys.). Z ostatniego badania "Monitor Rynku Pracy" firmy Randstad wynika, że 54 proc. kasjerów i sprzedawców szuka nowego pracodawcy (9 proc. aktywnie, a 45 proc. rozgląda się za ofertami).
Inflacja i podniesienie płacy minimalnej determinują podwyżki wynagrodzeń
Presja płacowa w sektorze handlowym jest coraz bardziej odczuwalna. Jak zauważa Tomasz Owsianko, senior branch manager w firmie Randstad, po trudnym okresie pandemii, kiedy to dochodziło do licznych zwolnień, branża ta musi mierzyć się z wyzwaniami rynku związanymi z pozyskaniem nowych kandydatów do pracy.
- Sytuacja ta w połączeniu z niskim poziomem bezrobocia powoduje, że firmy z sektora muszą szukać elementów, które uatrakcyjnią ofertę i zainteresują potencjalnych nowych pracowników. Najczęściej wykorzystywanym elementem jest właśnie kwestia wynagrodzenia - mówi Tomasz Owsianko.
Bogdan Grabczyk, menedżer krakowskiego oddziału agencji Manpower, zauważa, że kwestia wynagrodzeń jest zawsze gorącym tematem, szczególnie w sytuacji tak wysokiej inflacji, z jaką nie mieliśmy do czynienia od ponad dwudziestu lat. Nałożyło się na to również podniesienie płacy minimalnej, po raz pierwszy rozdzielone na dwie transze - styczniową i lipcową.
Presja płacowa w sektorze handlowym jest coraz bardziej odczuwalna (fot. Pixabay)
- Czynniki te, przy malejącej lojalności pracowników względem swoich organizacji, dużo większej otwartości na zmianę oraz zdecydowanie większej mobilności Polaków powodują, że pracodawcy starają się za wszelką cenę utrzymać najcenniejszych pracowników w swojej firmie. Mając świadomość nieuchronności podwyżek płacy minimalnej, która obowiązuje od stycznia tego roku, część organizacji już na dwa lub trzy miesiące wcześniej zdecydowała się na podniesienie wynagrodzeń pracowników - mówi Bogdan Grabczyk.
Jego zdaniem to głównie inflacja oraz podniesienie płacy minimalnej determinują podwyżki wynagrodzeń nawet dla stanowisk, które zarabiają ponad płacę minimalną.
- Często jako algorytm wniosków o podwyżkę wynagrodzenia pracownicy przyjmują procent, o jaki wzrosła pensja minimalna i o taką kwotę zgłaszają swoje wnioski - twierdzi Grabczyk. - Tak dzieje się w większości branż - od sfery budżetowej po branżę handlową - dodaje.
Wady postawy, choroby krążenia i problemy neurologiczne najczęstszym problemem w handlu
Na atrakcyjność oferty wpływają także benefity pozapłacowe.
- Duża rotacja pracowników w handlu zupełnie mnie nie dziwi. Wbrew pozorom wykonują oni ciężką pracę fizyczną, zatem szukają najlepszej oferty. W związku z tym przedsiębiorcy powinni dążyć do tworzenia optymalnych warunków pracy, a na atrakcyjność pracodawcy wpływają m.in. benefity pozapłacowe - mówi Marcin Załęski, dyrektor Działu Ubezpieczeń Zdrowotnych i Pracowniczych Saltus Ubezpieczenia.
Jak dodaje, wśród najbardziej pożądanych benefitów niezmiennie przoduje dostęp do prywatnej opieki zdrowotnej.
- A w przypadku tej grupy zawodowej sprawna pomoc medyczna jest szczególnie ważna z racji na zagrożenia dla zdrowia, wynikające z charakteru pracy. Mimo to z naszych obserwacji wynika, że pracownicy handlu detalicznego to jedynie 7 proc. ubezpieczonych w ramach polis grupowych. Dla porównania zatrudnieni w IT stanowią 16 proc. ogółu, a pracownicy przetwórstwa przemysłowego - 15 proc. - dodaje.
Do głównych zagrożeń zdrowotnych sprzedawców należą nabyte wady postawy, choroby układu krążenia oraz problemy neurologiczne.
Według GUS-u w ten sposób w zeszłym roku poszkodowanych było ponad 8,5 tys. pracowników handlu (Wypadki przy pracy w 2022 roku - dane wstępne). Oznacza to, że urazów doznaje 3,5 pracowników spośród 1000 zatrudnionych.
Interesują Cię biura, biurowce, powierzchnie coworkingowe i biura serwisowane? Zobacz oferty na PropertyStock.pl

KOMENTARZE (13)