PARTNERZY PORTALU partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu

Wizerunek pracownika w reklamie firmy. Umowa o pracę tu nie wystarczy

Lidl Polska, Mc Donald czy Leroy Merlin - to tylko kilka przykładów firm, które zdecydowały się wykorzystać w reklamie wizerunek swoich pracowników. Eksperci przestrzegają jednak, że taki zabieg wymaga spełnienia określonych przepisów prawa.

  • Autor:KDS
  • 21 lut 2018 14:51
Wizerunek pracownika w reklamie firmy. Umowa o pracę tu nie wystarczy
Pracownicy Leroy Merlin występowali m.in. w jednej z kampanii reklamowych sieci, jakie mogliśmy oglądać w telewizji. (fot.poland.leroymerlin.com)
REKLAMA
  • Zgodnie ze stwierdzeniem "pracownicy największą wartością", firmy coraz częściej wykorzystują ich wizerunek. 
  • Niestety często zdarza się, że takie działania odbywają się bez porozumienia z pracownikiem, a przynajmniej bez uzyskania jego wyraźnej zgody na taką formę przetwarzania danych osobowych. A tego wymaga prawo.
  • Pracodawca nie może zasłaniać się tym, że dając do podpisania pracownikowi umowę o pracę, ten jednocześnie zgodził się na udostępnianie swojego wizerunku na potrzeby firmy. 

Uśmiechnięci pracownicy, z radością krzątający się między sklepowymi półkami czy podający zamówione przez klienta posiłki, to coraz powszechniejszy element reklam telewizyjnych czy prasowych. Widzimy ich także na ulotkach reklamowych czy prospektach. Ale nie tylko, firmy pokazują swoją załogę także na swoich stronach internetowych. Co jest w pełni zrozumiałe, bo poznanie zespołu danej firmy może okazać się kluczowe dla kontrahentów czy potencjalnych klientów. 

Konstancja Gierba z departamentu prawa pracy w RK Legal, wskazuje, że wykorzystanie wizerunku pracowników obarczone jest regulacjami prawnymi. Jak wskazuje, art. 22[1] § 1 Kodeksu pracy jasno określa katalog danych osobowych, których podania może żądać pracodawca od pracownika. Ten sam przepis wskazuje także, że w zakresie nieuregulowanym w ramach tego artykułu, należy stosować przepisy o ochronie danych osobowych.

- Z uwagi na pewną nierównowagę stron w relacji pracownik - pracodawca, szczególnej analizie może zostać poddane to, czy pracownik nie został przymuszony do wyrażenia takiej zgody. Warto zatem przed zaproponowaniem zamieszczenia zdjęcia pracownika na stronie internetowej lub w ulotce reklamowej wysłuchać pracownika, a w razie jego obiekcji, odstąpić od upublicznienia jego wizerunku - wskazuje Konstancja Gierba z departamentu prawa pracy w RK Legal. (fot.RK Legal)
- Z uwagi na pewną nierównowagę stron w relacji pracownik - pracodawca, szczególnej analizie może zostać poddane to, czy pracownik nie został przymuszony do wyrażenia takiej zgody. Warto zatem przed zaproponowaniem zamieszczenia zdjęcia pracownika na stronie internetowej lub w ulotce reklamowej wysłuchać pracownika, a w razie jego obiekcji, odstąpić od upublicznienia jego wizerunku - wskazuje Konstancja Gierba z departamentu prawa pracy w RK Legal. (fot.RK Legal)
Materiał chroniony prawem autorskim - zasady przedruków określa regulamin.
PODOBAŁO SIĘ? PODZIEL SIĘ NA FACEBOOKU

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Wizerunek pracownika w reklamie firmy. Umowa o pracę tu nie wystarczy

Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

Redakcja poleca

Nie przegap żadnej nowości!

Subskrybuj newsletter PulsHR.pl Zamawiając newsletter akceptujsz Politykę prywatności portalu


REKLAMA

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.