Międzynarodowy koncern Procter & Gamble (P&G) wprowadza nową politykę dotyczącą urlopów rodzicielskich i ojcowskich. W ten sposób chce walczyć ze stereotypami na rynku pracy.

- Inicjatywa o nazwie #ShareTheCare umożliwia ojcom skorzystanie z ośmiu tygodni płatnego urlopu, dostępnego w ciągu dwóch lat od narodzin lub adopcji dziecka.
- Obecnie polskie prawo umożliwia podzielenie się z matkami rocznym urlopem rodzicielskim. Jednak ojcowie niechętnie korzystają z tego prawa.
- W pierwszych czterech miesiącach tego roku 242,2 tys. osób skorzystało z urlopu rodzicielskiego, w tej grupie ojców było 2 tys. To mniej niż 1 proc. ojców.
Jak podkreślają przedstawiciele globalnego giganta, korzyści wynikające z promowania równości w systemie urlopów rodzicielskich są dalekosiężne. Podkreślają, że badania wykazały, że przebywanie rodziców w domu z dziećmi przez dłuższy czas wzmacnia więzi rodzinne, partnerskie i doskonale wpływa na rozwój malucha – pod względem poznawczym, emocjonalnym i fizycznym. Wskazują też, że dzielenie się opieką nad dziećmi ma również pozytywny wpływ na rozwój zawodowy matek. Dzięki temu, że mężczyźni decydują się wziąć urlop ojcowski, matkom jest dużo łatwiej zaplanować powrót do pracy. Tym samym rośnie wskaźnik aktywności zawodowej kobiet, co przyczynia się do zmniejszenia luki płacowej pomiędzy mężczyznami i kobietami.
Dlatego P&G swoim pracownikom oferuje dodatkowe 6 tygodni płatnego urlopu ojcowskiego. Wraz z ustawowymi 2 tygodniami, panowie mogą w ramach urlopu ojcowskiego spędzić z rodziną aż 8 tygodni.
- Wierzymy, że za sprawą takich rozwiązań jak nasza nowa inicjatywa #ShareTheCare możemy przyczynić się do zmiany tradycyjnego postrzegania ról rodzicielskich i odejścia od stereotypu, według którego, to kobiety powinny być głównym, pełnoetatowym opiekunem na wczesnym etapie życia dziecka. Dzięki #ShareTheCare ojcowie już nie muszą nieśmiało prosić szefa o urlop, aby odciążyć swoje partnerki i być bliżej dziecka. Płatny urlop ojcowski oferowany przez P&G wręcz zachęca ich do przestawienia priorytetów tak, by móc oddać się w pełni radości bycia z rodziną w tym okresie - mówi Geraldine Huse, prezes Procter & Gamble w Europie Centralnej.
W polskich oddziałach P&G nowa polityka rodzicielska, dająca ojcom dodatkowe 6 tygodni płatnego urlopu, została wprowadzona w marcu 2019 roku i cieszy się dużym zainteresowaniem. Obecnie z ośmiotygodniowego urlopu korzysta kilkunastu świeżo upieczonych ojców.


KOMENTARZE (0)