W 2018 roku,w ramach benefitów pozapłacowych, środki na finansowe wsparcie urlopów swoich pracowników przeznaczyło 34 proc. pracodawców – wynika z badania „Nawigator motywacji 2019” zrealizowanego przez firmę Antal na zlecenie Sodexo Benefits and Rewards Polska.
Oprócz pełnego wynagrodzenia za czas urlopu, które należy się zgodnie z kodeksem pracy, osoba zatrudniona może otrzymać wsparcie finansowe z funduszu socjalnego zwane potocznie „wczasami pod gruszą”. To forma świadczenia pozapłacowego, ciesząca się dużą popularnością zwłaszcza w okresie letnim. Dofinansowanie do wypoczynku dla pracowników i ich rodzin stanowi z reguły najważniejszą pozycję w wydatkach Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych.
Wyniki badania „Nawigator motywacji 2019” zrealizowanego przez firmę Antal na zlecenie Sodexo Benefits and Rewards Polska pokazują, że dofinansowanie wypoczynku zależy w dużej mierze od wielkości organizacji. Im większa firma, tym większe szanse uzyskania świadczenia na ten cel.
Według zebranych w badaniu danych, 43 proc. firm zatrudniających powyżej 250 pracowników oferuje swoim pracownikom wsparcie związane z wakacyjnymi wyjazdami, natomiast w przypadku małych przedsiębiorstw - do 19 osób - taką możliwość deklaruje zaledwie 19 proc. z nich.
"Wczasy pod gruszą” swoim pracownikom zapewnia połowa firm państwowych, instytucji publicznych oraz dużych zagranicznych korporacji. Znacznie mniejszym zainteresowaniem świadczenie cieszy się w polskich firmach prywatnych (17 proc.).
Zdecydowanie najczęstszą formą dofinansowania wypoczynku jest gotówka - wybiera ją aż 79 proc. pracodawców, na kolejnych miejscach plasują się: wycieczki firmowe (12 proc.), karty przedpłacone (6 proc.) oraz bony do wykorzystania w biurach podróży i możliwość wyjazdów do firmowych domów wczasowych.
- Dbałość o dobre samopoczucie i odpoczynek zatrudnionych powinna być w interesie każdego pracodawcy. Wypoczęty i zrelaksowany pracownik będzie miał nie tylko więcej energii, ale też motywacji do pracy. Szczególnie, jeśli zauważy, że pracodawca o niego dba, dofinansowując mu wypoczynek. Coraz więcej firm przekonuje się do bezgotówkowych form wsparcia wypoczynku np. w postaci kart przedpłaconych, którymi pracownik może regulować rachunki za swój urlop - mówi
Monika Sielicka-Hamala, Dyrektor Działu Zarządzania Zasobami Ludzkimi Sodexo Benefits and Rewards Services Polska.
Półkolonie dla dzieci
Innym benefitem oferowanym przez pracodawców jest organizacja półkolonii czy kolonii dla dzieci. IBM proponuje i dofinansowuje półkolonie. Program jest dostosowany do wielkości grupy i wieku dzieci. Inicjatorką tego rozwiązania była mama dwójki dzieci pracująca w dziale HR. Jak to wygląda w praktyce?
Rodzice codziennie przychodzą do biura ze swoimi pociechami. Następnie dzieci są odbierane przez opiekunów, którzy zapewniają najmłodszym różne atrakcje w ciągu dnia. W ramach półkolonii dzieci miały okazję odwiedzić m.in. Centrum Nauki Kopernik, Zamek Królewski, ogród botaniczny, park dinozaurów, fabrykę cukierków. Od kilku edycji poszczególne tygodnie półkolonii mają swój temat przewodni. Firma zorganizowała najmłodszym zajęcia z języka angielskiego – dzieci codziennie poszerzały zasób słów i mogły rozmawiać z native speakerami, biorąc udział w warsztatach teatralnych, kulinarnych. Z kolei podczas tygodnia sportu, poza zajęciami na świeżym powietrzu, miały okazję zobaczyć Muzeum Sportu i Turystyki oraz Stadion Narodowy.
Wsparcia dla pracowników w okresie wakacyjnym udziela również Samsung.
– Zajęcia dla dzieci pracowników w Samsung prowadzimy w wakacje oraz ferie zimowe. Są to grupy liczące nie więcej niż 12 dzieci w wieku od 5 do 13 lat. W programie zapewniamy gry i zabawy edukacyjne z użyciem tabletów, wyświetlaczy oraz tablic elektronicznych. Zwiedzamy biuro i nowoczesny showroom wyposażony w innowacyjne technologie naszej firmy. W projekt angażujemy wyłącznie nauczycieli, pasjonatów, którzy na co dzień są ambasadorami programu Mistrzowie Kodowania. Dzięki temu zajęcia urozmaicamy nauką kodowania na poziomie dostosowanym do wieku uczestników. Formuła zajęć to angażująca nauka, dostęp do nowych technologii i mnóstwo zabawy. To między innymi dlatego zajęcia organizujemy z powodzeniem już kolejny rok – opowiada Anna Wydrzycka, recruitment & employer branding manager w Samsungu.
Również LPP wyszło naprzeciw potrzebom pracujących rodziców, którzy w wakacje mają spore problemy z zapewnieniem opieki swoim pociechom. W 2018 r. zorganizowało dla ich dzieci półkolonie. Przez cały sierpień pracownicy nie musieli się zastanawiać, z kim zostawią dziecko czy kogo znów będą musieli prosić o pomoc. Zamiast tego mogą przyprowadzić pociechę na godzinę 8 i odbierać do godziny 16:45. W tym czasie bez stresu mogą wykonywać swoje zawodowe obowiązki.
Jednym z benefitów oferowanych przez pracodawców jest organizacja półkolonii czy kolonii dla dzieci. (Fot. Shutterstock)
Dodatkowe dni wolne
W badaniu Hays Poland co trzeci pracownik wskazał dodatkowe dni wolne jako benefit o największym znaczeniu. Bonusowe dni urlopowe mają znaczenie nie tylko dla najmłodszych pracowników, chcących realizować swoje pasje poza pracą. Pracujący rodzice, sygnalizujący w badaniach Hays Poland trudności w pogodzeniu życia zawodowego z osobistym, szczególnie cenią sobie możliwość skorzystania z dodatkowych dni urlopowych, które mogą przeznaczyć na uczestnictwo w ważnych momentach w życiu dziecka.
Więcej czasu wolnego jest istotne także dla osób, które dbają o swój rozwój zawodowy, a którym w standardowym trybie pracy brakuje przestrzeni na udział szkoleniach i podejmowanie innych działań rozwojowych.
Z kolei jeden na dziesięciu pracodawców, biorących udział w badaniu Hays, deklaruje, że pula dni urlopowych dla pracowników jest większa niż przewidziana w Kodeksie pracy.
KOMENTARZE (0)