PARTNER PORTALU partner portalu

Motywacja jest w nas, tylko trzeba ją znaleźć

Jak wynika danych Work Service, niemal połowa pracodawców deklaruje, że ma problemy ze znalezieniem odpowiedniej osoby do swojego zespołu. Zatrudnienie nowego pracownika to jednak tylko początek trudnej drogi. Co zrobić, gdy pieniądze i ryzyko utraty pracy nie są żadną motywacją?
REKLAMA


Puls HR Puls HR

Motywacja jest w nas, tylko trzeba ją znaleźć

  • Menedżer w obecnej sytuacji rynku pracownika powinien wiedzieć, jak skutecznie zachęcać do podejmowania nowych wyzwań. A nowoczesny pracownik - jak się zmotywować do ich realizacji.
  • Ma do dyspozycji szereg narzędzi, które motywują. Najskuteczniejszym z nich pozostaje perswazja.
  • Wrogiem motywacji może być też nieprawidłowo prowadzona komunikacja z pracownikiem. 

Motywacja często jest postrzegana jako czynnik wewnętrzny i zewnętrzny. Jest to jednak duże uproszczenie i może być mylące. - Nie ma dwóch rodzajów motywacji - mówi Victor Wekselberg, ekspert iniJOB, specjalizujący się w tym zagadnieniu. Przekonuje, że możemy jedynie mówić o motywacji jako o procesie, który oparty jest na współgraniu czynników wewnętrznych - takich jak osobowość - i czynników zewnętrznych. Te to nic innego, jak nasza subiektywna percepcja otaczającego świata. - Jeśli chcemy ocenić motywację konkretnego pracownika, powinniśmy spojrzeć właśnie na te dwie płaszczyzny - kim jest i jak ocenia swoją sytuację - dodaje Wekselberg.

Trudna rola menedżera

Nawet najzdolniejsi pracownicy nie będą wykorzystywać swoich możliwości bez pracy włożonej w nich przez menedżera. Jednym z największych wyzwań, przed którymi stoi kadra zarządzająca, jest dopasowywanie zadań do konkretnej osoby. To z kolei łączy się z relacjami na linii menedżer – pracownik.

Jak przekonuje cytowany Wekselberg, lider musi dobrze poznać swojego podwładnego, żeby móc skutecznie zarządzić sytuacją. Musi jednak także pamiętać, że ważniejsze od poznania pracownika jako jednostki, indywidualnego człowieka, jest poznanie go w sytuacji zawodowej. Wtedy będzie mógł tak dostosować zadania, by były one motywujące dla pracownika. Bo, jak twierdzi ekspert iniJOB i psycholog organizacji z Instytutu Gaussa, nic tak nie motywuje jak praca.

Czytaj też: Resort pracy zachęca przedsiębiorców do wsparcia z Krajowego Funduszu Szkoleniowego

Nie każdy menedżer potrafi jednak odczytywać intencje swoich współpracowników. Jeśli się tego nie nauczy, nie będzie skutecznym przewodnikiem dla podwładnych. Motywację można wypracować poprzez zastosowanie odpowiedniej taktyki wpływu. Menedżerowie, nawet nieświadomie, korzystają z racjonalnej perswazji i manipulacji.

CZYTAJ DALEJ »
Podobał się artykuł? Podziel się!

REKLAMA

Nie ma jeszcze komentarzy. Kliknij aby dodać komentarz.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.