-
- •29 gru 2016 0:01
• Adecco, Aterima, Gi Group, Hays, Job Impulse Polska, PageGroup, People, Randstad i Trenkwalder - te agencje zatrudnienia postanowiły zjednoczyć siły i walczyć ze stereotypami na temat pracy rekruterów. W tym celu zorganizowały kampanię employer brandingową.
• Problem? Zawód rekrutera nie jest postrzegany jako odpowiedni dla osób z sektora handlowego, a tacy są potrzebni.
• W oczach sprzedawców profesja ta jest postrzegana jako trudna, odpowiedzialna i wymagająca skomplikowanych kompetencji psychologicznych, a jednocześnie mało prestiżowa.

Praca rekrutera kojarzy się przede wszystkim z procesem rekrutacji, kontaktem interpersonalnym, oraz umiejętnościami psychologicznymi. Zawód ten nie jest postrzegany jako odpowiedni dla osób z sektora handlowego. Tymczasem zmiana modelu biznesowego sprawia, że HR szuka innego profilu kandydata - z bagażem doświadczeń i sukcesów sprzedażowych.
- Rynek pracy się zmienia i HR potrzebuje osób o kompetencjach sprzedażowych – mówi Barbara Zych, szefowa Employer Branding Institute. - Dużo łatwiej nauczyć technik rekrutacyjnych niż sprzedażowych, dlatego sprzedawcy stają się grupą pożądana przez agencje rekrutacyjne – dodaje.
Jak twierdzą eksperci, HR-owiec musi nie tylko zachęcić klienta do zakupu usługi, ale też sprzedać ofertę kandydatowi. Kompetencje negocjacyjne, wywieranie wpływu czy umiejętności interpersonalne są tak samo potrzebne w branży HR, jak i w sprzedaży.
- Konsultanci 360 stopni zajmują się kompletnym procesem rekrutacji począwszy od reasearchu, przez rekrutację i selekcję aż po rekomendacje najlepszych kandydatów do klienta. Jednocześnie aktywnie poszukują nowych kontrahentów, co często wiąże się z trudną sztuką tzw. cold-callingu, przez wiele osób utożsamianą z akwizycją telefoniczną. Od pracownika zatrudnionego na tym stanowisku wymaga się wielu zróżnicowanych kompetencji m.in. umiejętności handlowych, negocjacyjnych, znajomości zasad i metod rekrutacyjnych, doskonałej organizacji pracy własnej, samodzielności i komunikacji na wielu poziomach i w wielu obszarach biznesowych – komentuje Sylwia Zajdel z Polskiego Forum HR.
Stereotypy w HR
Niestety, jak pokazały badania Polskiego Forum HR we współpracy z Employer Branding Institute, świadomość kandydatów z obszaru sprzedaży na temat pracy w branży rekrutacyjnej jest bardzo niska i poddana silnej stereotypizacji, podobnie jak znajomość samych marek firm rekrutacyjnych.
Doświadczeni sprzedawcy nie wiedzą że można sprzedawać usługi rekrutacyjne. Jak wskazuje Sylwia Zajdel, wynika to po części z konstrukcji samych ofert, a dokładnie nazw stanowisk. Handlowcy szukają w nich słowa „sprzedaż” lub jego pochodnych. Słowo to jednak zazwyczaj nie pojawia się w publikowanych ofertach pracy.


Słowa kluczowe
- Sylwia Zajdel
- Polskie Forum HR
- Randstad
- Justyna Sławik
- Barbara Zych
- Employer Branding Institute
- Adecco
- Aterima
- Gi Group
- Hays
- Job Impulse Polska
- PageGroup
- Trenkwalder
- People
KOMENTARZE (0)