PARTNER PORTALU partner portalu

HR w Polsce ewoluuje. Rekruterów zastąpią sprzedawcy?

• Adecco, Aterima, Gi Group, Hays, Job Impulse Polska, PageGroup, People, Randstad i Trenkwalder - te agencje zatrudnienia postanowiły zjednoczyć siły i walczyć ze stereotypami na temat pracy rekruterów. W tym celu zorganizowały kampanię employer brandingową.
• Problem? Zawód rekrutera nie jest postrzegany jako odpowiedni dla osób z sektora handlowego, a tacy są potrzebni.
• W oczach sprzedawców profesja ta jest postrzegana jako trudna, odpowiedzialna i wymagająca skomplikowanych kompetencji psychologicznych, a jednocześnie mało prestiżowa.
REKLAMA


Puls HR Puls HR

HR w Polsce ewoluuje. Rekruterów zastąpią sprzedawcy?

Praca rekrutera kojarzy się przede wszystkim z procesem rekrutacji, kontaktem interpersonalnym, oraz umiejętnościami psychologicznymi. Zawód ten nie jest postrzegany jako odpowiedni dla osób z sektora handlowego. Tymczasem zmiana modelu biznesowego sprawia, że HR szuka innego profilu kandydata - z bagażem doświadczeń i sukcesów sprzedażowych.

- Rynek pracy się zmienia i HR potrzebuje osób o kompetencjach sprzedażowych – mówi Barbara Zych, szefowa Employer Branding Institute. - Dużo łatwiej nauczyć technik rekrutacyjnych niż sprzedażowych, dlatego sprzedawcy stają się grupą pożądana przez agencje rekrutacyjne – dodaje.

Jak twierdzą eksperci, HR-owiec musi nie tylko zachęcić klienta do zakupu usługi, ale też sprzedać ofertę kandydatowi. Kompetencje negocjacyjne, wywieranie wpływu czy umiejętności interpersonalne są tak samo potrzebne w branży HR, jak i w sprzedaży.

- Konsultanci 360 stopni zajmują się kompletnym procesem rekrutacji począwszy od reasearchu, przez rekrutację i selekcję aż po rekomendacje najlepszych kandydatów do klienta. Jednocześnie aktywnie poszukują nowych kontrahentów, co często wiąże się z trudną sztuką tzw. cold-callingu, przez wiele osób utożsamianą z akwizycją telefoniczną. Od pracownika zatrudnionego na tym stanowisku wymaga się wielu zróżnicowanych kompetencji m.in. umiejętności handlowych, negocjacyjnych, znajomości zasad i metod rekrutacyjnych, doskonałej organizacji pracy własnej, samodzielności i komunikacji na wielu poziomach i w wielu obszarach biznesowych – komentuje Sylwia Zajdel z Polskiego Forum HR.

Stereotypy w HR

Niestety, jak pokazały badania Polskiego Forum HR we współpracy z Employer Branding Institute, świadomość kandydatów z obszaru sprzedaży na temat pracy w branży rekrutacyjnej jest bardzo niska i poddana silnej stereotypizacji, podobnie jak znajomość samych marek firm rekrutacyjnych.

Doświadczeni sprzedawcy nie wiedzą że można sprzedawać usługi rekrutacyjne. Jak wskazuje Sylwia Zajdel, wynika to po części z konstrukcji samych ofert, a dokładnie nazw stanowisk. Handlowcy szukają w nich słowa „sprzedaż” lub jego pochodnych. Słowo to jednak zazwyczaj nie pojawia się w publikowanych ofertach pracy.

Dodatkowo, w oczach sprzedawców zawód rekrutera postrzegany jest jako trudny, odpowiedzialny i wymagający skomplikowanych kompetencji psychologicznych, a jednocześnie mało prestiżowy.

- Główną barierą przed podjęciem pracy w branży jest obawa przed nieporadzeniem sobie ze względu na brak kompetencji w obszarze szeroko pojętej psychologii i stanowisko wymagające wielozadaniowości – wyjaśnia Sylwia Zajdel.

CZYTAJ DALEJ »
Podobał się artykuł? Podziel się!

REKLAMA

Nie ma jeszcze komentarzy. Kliknij aby dodać komentarz.

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.