Gigantyczny wzrost wydatków na benefity dla pracowników. Absurdów też nie brakuje

W 2018 roku średnia kwota, jaką pracodawcy przeznaczali na jednego pracownika wyniosła 1995 zł. To o 80 zł więcej niż rok wcześniej. Z pozapłacowych świadczeń korzysta już 87 proc. pracowników.
REKLAMA


Puls HR Puls HR

Gigantyczny wzrost wydatków na benefity dla pracowników. Absurdów też nie brakuje

  • Z najnowszego badania budżetów świadczeń pozapłacowych w 2018 r., przeprowadzonego przez ARC Rynek i Opinia na zlecenie Benefit Systems wynika, że środki finansowe na działania motywacyjne wzrosły w co trzeciej firmie.
  • W porównaniu rok do roku, wzrost inwestycji pracodawców w benefity pozapłacowe w 2018 roku wyniósł 8 proc.
  • Jednak nadal z benefitów pozapłacowych wciąż najchętniej korzystają firmy zatrudniające ponad 250 pracowników.

Jak wyjaśnia Adam Radzki, członek zarządu Benefit Systems, spółki będącej twórcą i operatorem kart MultiSport, wzrost wydatków na pozapłacowe benefity trwa od kilku lat.

- Każdego roku rynek zwiększa swój potencjał o dodatkowe pół miliarda złotych. Sprzyja temu dobra koniunktura gospodarcza w Polsce i duży popyt na pracowników wszystkich szczebli. Benefity pozapłacowe to istotny element wpływający na decyzję pracownika o podjęciu pracy w danej firmie, jak również czynnik budujący lojalność zatrudnionej już załogi - zaznacza Radzki. 

Jego zdaniem wpływ na wzrost wartości świadczeń mogło mieć też zwiększenie kwoty wolnej od podatku PIT z 380 do 1000 zł z tytułu benefitów finansowanych ze środków Zakładowego Funduszu Świadczeń Pracowniczych.

Wyniki badania pokazały, że benefity pozapłacowe najczęściej występują w dużych przedsiębiorstwach. Wciąż najchętniej korzystają firmy zatrudniające ponad 250 pracowników. W 2018 r. pracownik dużej firmy otrzymał średnio 4 benefity pozapłacowe o łącznej wartości ponad 2500 zł. Według badania to w tych przedsiębiorstwach odnotowano największy wzrost nakładów na świadczenia motywacyjne – co piąta firma deklaruje, że w ciągu roku wydała na ten cel ponad 4000 zł w przeliczeniu na jednego pracownika.

Jednak, jak wskazują eksperci, pomysły na benefity już zaczęły zakrawać o absurd. Dlatego licytowanie się na coraz to bardziej wymyślne benefity przestanie nabierać na znaczeniu. Do danej firmy przyciągać będzie coś innego.

- Rozwój firm, a co z tym się wiąże, rozwój pracowników - czyli nowoczesne projekty, nowe narzędzia - w tym benefity już dosięgnęły chmur. Mówię tu na przykład o dofinansowaniu do organizowania ślubu. Natomiast atmosfera w miejscu pracy i tak zwana opinia o pracodawcy (brand) to jest coś, co również będzie się liczyć. Coraz ważniejsze jest to, jak czujemy się w pracy i taki "dobrostan w pracy" jest odbierany jako czynnik zdrowia i ważne kryterium doboru pracodawcy. Ważne jest też liczenie się z opinią pracowników - wszak każdy z nas lubi, gdy się z nim liczą - tak w rozmowie z PulsHR.pl o zmieniającym się rynku benefitów opowiadała Joanna Osoba-Botwina, EMEA Talent Acquisition Manager w Rockwell Automation.

Podobał się artykuł? Podziel się!

REKLAMA

Nie ma jeszcze komentarzy. Kliknij aby dodać komentarz.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.